Az Onlinemarketing blogon jelent meg Marketing mérnökök címmel egy poszt kb. két hete. Nagyon érdekes azt látni, hogy vannak akik szerint ez a jövő, vannak akik szerint már most is alapvető elvárás az analitikai alaptudás ezen a területen. A The Economist egy cikke szerint az amerikai nagyvállalatok hetven százaléka alkalmaz ma már "chief marketing technologist" szakembert. Mivel az említett írás alapvetően üzleti szempontból foglalkozik az információtechnológia nyújtotta új lehetőségekkel, érdemes főbb pontjain végigmenni és megvilágítani technológiai oldalról ezeket. Egyben szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy nem csak a "nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban" érhetők el hasonló technológiák. Mi lenne ha az NLP meetup-on egyszer összetalálkozhatna pár marketinges és a területet technológiai oldalról támogatni próbáló kolléga? Ha van igény erre, írjatok nekünk és összehozunk egy beszélgetést!
A mobilinternet és a perszonalizáció elterjedése olyan kontextust teremt, mely lehetővé teszi az ún. adaptív (vagy személyre szabott) marketinget. A kontextusnak óriási ereje van a keresésben is, a GoogleNow pl. erre alapozva találja ki gondolatainkat és tálalja fel az adott helyzetben számunkra szükséges információt. A reklámozás terén ez valahogy így néz ki:
With new digital tools marketers can reach the likeliest customers when they are most in the mood to buy. Last summer Wall’s ice cream and O2, a mobile-phone network, teamed up to send advertisements to Londoners’ smartphones when temperatures climbed. When the weather cooled Kleenex, a brand of tissues, used Google search terms and health-service data to target ad spending to areas likely to suffer the most sneezes.
A webkettes tartalmak monitorozása akár sci-fi-be illő jeleneteket is produkálhat. A Nestlé "digital acceleration team" főhadiszállását így mutatja be a riport:
The setting was a situation-room-like studio, where the focus is normally on how Nestlé’s own products are faring among electronic opinion-formers. A glowing map shows where social-media buzz is liveliest. A screen records that Kit Kat bars were the subject of 164,462 recent posts on Twitter, Facebook and the like. Of these, 73% were positive. (Though it is hard to imagine why anyone would complain about chocolate. What’s not to like?)
Kit Kat captured 34% of the chocolatey chit-chat, reveals an illuminated pie chart, while Snickers did better, with 39%. If sentiment droops, “community managers”, many of them DAT alumni, can swoop in to soothe a malcontent or suggest a fix. Such give and take has “radically changed the relationship between our brands and the consumer”, says Patrice Bula, Nestlé’s marketing chief. “Today we have really entered the age of conversation.”
A tartalom- és szentimentelemzés a jelek szerint bevett dolog a Nestlé marketing osztályán.
Az utóbbi években az ügyfeleikkel hosszú kapcsolatot ápoló cégeknél (pl. bankszektor, telekommunikáció stb.) kialakított CRM (customer-relationship management) rendszerekhez hasonló megoldásokat vesz át a többi iparág is. A cégek ugyanis igyekeznek magukhoz kötni a fogyasztókat. Ezért "beszélgetnek" velük a közösségi médiában s különféle tevékenységekbe (pl. online nyereményjátékok, kampányok stb.) próbálják bevonni őket. Ez egyben kihat a hirdetésekre is, hiszen nem a klasszikus reklámok, hanem tartalmak kerülnek előtérbe. Ezek hatékonysága nem mérhető jól a hagyományos eszközökkel (pl. A/B teszteléssel) a közösségi médiában megjelenő reakciók monitorozása pedig alapvetően SNA (social network analysis - közösségi hálózatelemzés) és tartalomelemzéssel végezhető csak el.
Alábbi posztjainkban külföldi megoldásokat mutattunk be erről a területről:
- Mennyire érett a nyelvtechnológia ma? (AlchemyAPI és ConveyAPI)
- DiscoverText, a szövegfelfedező
- Crimson Hexagon - tartalomelemzés másképp
A magyar piacon is elérhetők hasonló szolgáltatások! Ezek közül a legismertebb talán a Replise (korábban Brandmonitor) a blogunkon is bemutatott Neticle Technologies és a Maven7. Rajtuk kívül is akad szép számmal nyelvtechnológiai cég hazánkban. Habár ezt nem szokás reklámozni, ezen a területen tényleg a világ élvonalába tartozik hazánk! Az NLP meetup előadói, a Nyelv- és Beszédtechnológiai Platform és a LinguaPark Klaszter tagjai között érdemes keresnie annak, akinek ilyen fejlesztésre van szüksége.
Saját tapasztalatom az, hogy nagyon nehéz elmondani miben is tud segíteni a technológia egy szakembernek (persze ebben sokszor benne van az is, hogy mi nem értjük, mire is lenne szüksége a másik oldalnak és elbeszélünk egymás mellett). Szerencsére van pár rövid elemzés, melyekben nem a technológián, hanem az elemzésen és az eredményeken van a hangsúly. Ezek talán segítenek elképzelni azt, mire is alkalmazhatók olyan nagy szavak mint SNA, polaritás mérés stb.:
- Tempfli Péter: A legfontosabb blog nyomában - Rövid cikk a borászattal foglalkozó blogok elemzéséről és általában a blogos hálózatokról
- Network blog: Online politikai harctér I. és II. - A hazai politikai pártok online jelenlétét elemzi a Facebook-on és a Twitter-en
- Méltányosság Politikaelemző Központ - Neticle Technologies: Politikai véleményárfolyam - havi rendszerességgel megjelenő elemzés a hazai politikai élet webes lenyomatáról
Milyen szép lenne, ha a két szakma képviselői le tudnának ülni egy kicsit beszélgetni! Mit tudnak most nyújtani a nyelvtechnológiai cégek, milyen nemzetközi trendekre érdemes figyelni? Mire lenne szüksége a felhasználóknak (ezt a legnehezebb kitalálni)? Hogy viszonyulnak a marketingesek pl. a szentimentelemzésekhez? A tavalyi NLP matiné mintájára találkozzunk valamikor és beszélgessünk el ezekről a kérdésekről!