A keresés alapvető problémája és legrégibb kérdéseinek egyike, ami miatt a keresők nem tudnak máig sem jobb választ adni a kérdéseinkre, hogy nem ismerik a szándékunkat abban a pillanatban amikor a kérdésünket megfogalmazzuk. Az agyunk zárt rendszer a keresőrendszer számára ilyen szempontból, mondhatnánk még szerencse.
Ugyanazon keresési kifejezés más és más jelentést hordozhat a fejünkben. Nem írja le pontosan a keresőkifejezés azt, hogy mit szeretnénk. Például mit akarunk pontosan, amikor egy film címére, vagy egy író nevére keresünk?
Az ember és gép közötti kommunikációval foglalkozók válasza erre a problémára a kontextus. Mindent eszközt valamilyen kontextusban használunk. Minden esetben van egy gondolatunk, vagy mondjuk akaratnak, amivel egy célt szeretnénk elérni (szándék és cél).
Mobil: áttörés a keresésben
A mobil a keresés esetében pontosan a teljesebb kontextus miatt jelent nagyon fontos áttörést, és ad új lehetőségeket a kezünkbe. Tudhatjuk keresés közben a helyet, az időt, a korábbi helyszínt, kik mások vannak még ott, a használó mozgását, sebességét, vagy éppen milyen alkalmazást használt korábban. Mondhatnánk sokkal inkább belátunk a kereső agyába.
Ezért aztán érdekes feltételezéseket tehetünk. Ha egy étel nevére például a felhasználó otthon, a konyhájában keres, akkor feltételezhetjük hogy receptet keres. Ha viszont a belvárosban, és mondjuk ebédidőben keressük egy étel nevét, akkor nagyobb valószínűséggel egy éttermet keresünk. Egy film címe egy bevásárló központban, ahol mozi is található azt jelentheti, hogy kiváncsi vagyok mikor kezdődik a legközelebbi vetítése egy filmnek. Persze rögtön látjuk a korlátot is, mert lehet, hogy mondjuk DVD-n akarjuk megvásárolni a filmet.
A mobileszköz által nyújtott kontextus sem ad választ minden kérdésre a felhasználó szándékával kapcsolatban, de jó néhány kérdést és bizonytalanságot megválaszol illetve megszüntet.
Természetesen nem minden témában jellemző a mobilos keresés, de vannak olyan tématerületek, ahol már nagyon jelentős a mobilról keresők aránya. Ezek általában erősen lokálisak, tehát a korábban említett kontextusnak nagy szerepe van benne.
Hogyan lehet alkalmazni?
A mobilos keresésekben rengeteg lehetőség rejlik még! Érdemes olyan megoldásokat létehozni, amelyek figyelembe veszik a felhasználói kontextust. Két magyar példát hadd hozzak. Az egyik az árukeresés lehetősége. Biztosan nem csak én álltam már egy műszaki boltban egy termék előtt azon gondolkodva vajon a szuper akciós ár mennyire valós vagy nem. Kapható-e ez most esetleg máshol olcsóbban? Ilyenkor sokat segíthet egy árösszehasonlító oldal, a példában az árukereső mobilos oldalát láthatjuk. Mindez sokkal jobb lehetne, ha a kontextust, vagyis a jelenlegi helyemet is figyelembe venné.
Másik példa a Pharmindex gyógyszer keresője, ahol rögtön arra is láthatunk példát, hogy milyen speciális keresési felülettel lehet alkalmazkodni egy terület igényeihez Itt például azt láthatjuk, hogy egy gyógyszer külső jellemző jegyei alapján akarjuk megtalálni, hogy mi is az, ha úgymond elgurult a gyógyszer. Persze azt nem tudom vállalnak e felelősséget, ha esetleg mégis rosszul azonosítottuk és vérnyomáscsökkentő helyett valami egészen mást veszünk be. Milyen jó lenne ha az orvostól kijövet a felírt gyógyszernek akarunk megbízható forrásból utánanézni, megtudva akár azt is, hol a legközelebbi patika ahol kapható és mennyiért vásárolhatjuk meg.
Mennyire fontos ez az egész?
A végére egy mellbevágó tény. Mennyire lényeges a keresés szempontjából a teljesebb kontextus? Nagyon. A AT&T és Nielsen felmérése alapján a mobilon helyi keresést végrehajtók 43 százaléka konkrétan el is ment a megkeresett üzletbe. 22%-uk pedig aztán vásárlást hajtott végre. Ez magasan kiemelkedő sikerességi, konverziós arány. A keresés témájától függetlenül, általánosságban is úgy látom, hogy a mobil területen pontosan azok a szolgáltatások tudnak kiemelkedően sikeresek lenni, amelyek a korábban említett kontextus jellemzőkre hangsúlyosan építenek.
Ennyire erős eszköz van a kezünkben. Használjuk ki!
Az előadás a 2012-es Smartmobil konferencián hangzott el. Az előadás diái: