Nagyon sokszor keresőkből, ami egy-egy honlap forgalmának komoly részét adja. Ennek a forgalomnak egy része azonban speciális formában érkezik. Korábban már írtam arról, hogy a keresések egy jelentős hányada ún. navigációs keresés, amikor is a cél tulajdonképpen mindössze egy konkrét honlapra való eljutás. Egy Compete felmérés eredményét elemzi egy cikk, amely az összes keresés 17 százalékára teszi az ilyen kereséseket. A tavalyi év során a 10 leggyorsabban növekvő keresőszó közül 7 volt olyan, amihez a ".com"-ot illesztve jól működő honlap címet kapunk. Egyébként a Vista start menüjének ilyen jellegű képessége, hogy a program nevének begépelésével is lehet indítani azokat, számomra ugyanerről szól. Ezt bizony az internettől tanulták.
Ami meglepőbb, hogy sokszor a teljes címet is (pl. www.index.hu) beírják egy keresőbe ahelyett, hogy egyszerűen a címmezőbe írnák a böngészőben. Hogy miért, azt ne firtassuk. Ezt dr. Prószéky Gábortól (MorphoLogic) tanultam, mobilos szótáruk tapasztalatairól beszélgetve. A szótárban, mondjuk úgy, elég érdekes szavakra is keresnek az emberek. Nem szabad magunkból kiindulni, amikor egy szolgáltatást tervezünk. Sokfélék vagyunk...
Miért írtam minderről? A mobil web terjedésével várhatóan még tovább fog terjedni a navigációs keresések szokása. Ugyanis ott a korlátozottabb gépelési lehetőségek miatt, valóban lehet értelme akár csak néhány karakter megspórolásának egy oldalra való eljutásban.