A chatbotok fejlődésével a felhasználási területük is folyamatosan bővül. Jelenleg több kutatás és kísérlet is folyik arról, hogyan lehet a chatbotok-at érzelmi segítőként is munkára fogni.
Mi a chatbot?
A chatbotok olyan szoftverek, amelyek képesek az emberhez nagyon hasonló beszélgetésre és interaktív kommunikációra. Tudásuk a rendelkezésre álló tanító adatbázisukon alapul, így kizárólag olyan kérdésekre tudnak értelmesen és megfelelően válaszolni, amit felismertek. Használatuk leggyakoribb formája a netes ügyfélszolgálat bizonyos funkcióinak kiváltása, de alkalmazási területük folyamatosan bővül.
Kutatás az MSU Egyetemen
"A chatbotokat széles körben alkalmazzák az ügyfélszolgálatban a szöveges vagy hangalapú kommunikációban.Természetes kiterjesztés, hogy elgondolkodjunk azon, hogy az AI chatbotok hogyan játszhatnak szerepet az empátia biztosításában." - állítja a ComArtSci kommunikációs docense, Jingbo Meng, aki 2019 elején kezdte el felmérni az empatikus chatbotok hatékonyságát, összehasonlítva őket a valódi emberi társalgással.
A kutatásához a kommunikációs szakembernek sikerült 278 hallgatót toboroznia az MSU Egyetemről, akiket arra kért, hogy jelöljék meg az utolsó pár hónap stresszfaktorait, amelyek negatívan hatottak mentális egészégükre. A kutatás résztvevőit ezután a Facebook Messengeren keresztül összekapcsolták egy empatikus chatpartnerrel.
A két kontrollcsoport közül az egyik csoportnak azt mondták, hogy egy chatrobottal fognak beszélgetni, egy másik csoport pedig úgy tudta, hogy egy hús-vér emberrel.
A folyamat során a chatbot-ok kérdéseket tettek fel, illetve “elmesélték saját tapasztalataikat is.
"Arra programozták őket, hogy validálják és segítsék a résztvevőket a stresszes helyzeteken való átjutásban. A célunk az volt, hogy lássuk, mennyire hatékonyak az üzenetek." - mondta Meng.
A lényeg a gondoskodás
Meng felfedezte, hogy akár chatbottal, akár emberrel beszélget, a résztvevőnek éreznie kellett, hogy a partner támogató vagy gondoskodó. Ha ez a feltétel teljesül, a beszélgetés sikeresen csökkenti a stresszt. A tanulmány aláhúzza, hogy a mentális egészségügyi alkalmazásokban használt chatbotok akkor működnek a legjobban, ha valóban gondoskodó forrásként érzékelik őket.
Tanulmányából az is kiderült, hogy az üzenettől függetlenül a résztvevők az embert gondoskodóbbnak és támogatóbbnak érezték, mint a chatbotot.
"Az emberek egyszerűen jobban átérezhetőek" - mondta Meng. "Amikor egy másik emberrel beszélgetünk, természetesebben tudunk kapcsolódni. A chatbotoknak azonban egyértelműbbnek kell lenniük, és magasabb minőségű üzeneteket kell küldeniük. Ellenkező esetben az önfeltárulkozás idegesítő és visszataszító lehet...Ezek az alkalmazások és chatbotok semmiképpen sem helyettesítik az embert. Úgy gondoljuk, hogy az AI chatbotok és az emberi terapeuta hibrid modellje nagyon ígéretes lesz". - zárta összefoglalóját.
az emberi párbeszéd még mindig hatékonyabb, mint a chatbotok
Bár a mentális egészségügyi alkalmazások és a hozzájuk kapcsolható chatbotok egyre növekvő számban válnak majd elérhetővé és ezek használata segíthet az egyéneknek bizonyos helyzetek kezelésében, az emberi diskurzus egyelőre nem váltható ki velük. Segítségük azonban viszonyítási pontokat biztosíthatnak a további támogató ellátáshoz.
Amennyiben többet szeretne a témáról megtudni, kérjük olvassa el a TechXplore oldalán megjelent angol nyelvű cikket, amely jelen blogbejegyzésünk alapjául is szolgált.
A Precognox honlapján pedig olvashat arról, hogy Mennyire jók a mai csevegőrobot megoldások.