Mi is az a szentiment?
Valójában a szaknyelvben a szentimentet a szöveges tartalmak hangulatának kifejezésére alkalmazzuk. Általában a szentiment skála a nagyon pozitívtól a nagyon negatívig terjed, a szentimentelemzéssel kapott pontszámok osztályozásával több kategóriába sorolva.
Többnyire 3 vagy 5 kategória kerül definiálásra, ezek a következők:
- nagyon pozitív
- pozitív
- semleges
- negatív
- nagyon negatív.
Miért van szükség szentimentelemzésre?
A szentimentelemzés segítségével a számunkra releváns szöveges tartalmakhoz hangulati értékeket társíthatunk. Ez fontos lehet például akkor, amikor egy közösségi médiás posztunknál megjelenő hozzászólásokról szeretnénk megtudni, hogy azok negatívak, vagy éppenséggel pozitívak. Ugyanez igaz lehet akár egy publikációhoz írt megjegyzések esetében is.
Ezeket a tartalmakat - lehetnek ezek többek között dokumentumok, cikkek, email-ek - a hangulati “pontszámok” alapján kategorizálhatjuk, így megtudhatjuk, hogy ezeknek milyen a kicsengése.
Hogyan válnak a tartalmak szűrhetővé szentiment kategória alapján?
A szentimentelemzéssel kapott értékeket kategóriákba sorolhatjuk, az elemzett tartalmak mindegyike pedig valamelyik ilyen előre definiált kategóriába fog tartozni. Ezek a hangulati kategóriák innentől kezdve szűrőként funkcionálhatnak a keresőmotor felületén így lehetővé téve, hogy egy keresési kifejezésre kapott találatok számát tovább szűkítsük.
A szűrő mellett megjelenő találati számok már előre jelzik, hogy az adott hangulati kategória kiválasztásával hány találatunk lesz. (Ezek a számok már önmagukban is felhasználhatóak az adott keresési kifejezéssel kapcsolatos tartalmak elemzésére, hiszen a találatok mennyisége megmutatja, hogyan oszlanak meg a találatok az egyes hangulati kategóriák szerint.)
Válasszuk ki egyszerűen, hogy milyen hangulati kategóriába tartozó tartalmakra vagyunk kíváncsiak, ezzel szűkítve le találati listánkat! Innentől kezdve kizárólag a kiválasztott hangulati kategóriáknak megfelelő találatok lesznek láthatóak.
A módszer kiválóan alkalmas abban az esetben, ha csak pozitív tartalmakra vagyunk kíváncsiak, de akkor is hasznos, amennyiben csak a negatív kicsengésű szövegek relevánsak számunkra, például egy személlyel kapcsolatos vélemények, értékelések esetén.
A bejegyzésünkben található képernyőképek a Precognox által fejlesztett TAS Vállalati keresőjében megvalósított szentiment szerinti szűrést mutatják be, az integrált szentimentelemzés a Neticle megoldása.
Tudjon meg többet korábbi bejegyzésünkből arról, hogy mire jó a szentimentelemzés.