Jane Devine and Francine Egger-Sider: Going Beyond Google című könyvében 6 népszerű mítoszt sorol fel a kereséssel kapcsolatban, amelyben bár sokan hisznek, mégsem igazak. Ezeket egészítettem ki saját gondolataimmal:
1. Minden, amit érdemes megtalálni már fent van az interneten: Sok információ nem elérhető közvetlenül digitális formában. Ennek egyik oka a szerzői jogok kérdése, másik a nem szöveges információk keresésének nem triviális megoldása.
2. A Google a teljes internetet keresi: Igazságtalan lenne persze a Google-el szemben, ha nem tennénk hozzá, ez természetesen minden keresőmotor problémája, amelyik a crawler (durván leegyszerűsítve: töltsük le az internetet a saját gépeinkre és indexeljük le) megközelítést alkalmazzák.
Nagyon sok olyan információ érhető el az interneten, amely ilyen módon egyáltalán nem található meg (szakmai adatbázisok, cikkek, publikációk stb).
3. A legjobb információk az első 10 találatban megtalálhatóak: Nagyon szeretnénk, ha így lenne, mert leegyszerűsítené az életünket. Azonban ez elméleti szempontból is teljesen lehetetetlen a keresések nagy többségénél. Ha a videa szóra keresünk persze a videa.hu az egyértelműen legjobb találat, de egy témaszerű keresésnél már sokkal szubjektívebb, hogy mit tekintünk a legjobb oldalaknak.
Például a "cukorbetegség kezelése" keresésre 25. találatként visszaadott Informed cikk (ahol egyébként szakoldal lévén a témáról mennyiben "rosszabb", mondjuk az első helyen látott origo cikkhez, vagy éppen egy femina vagy sulinet oldalhoz képest? Egészen nyílvánvaló, hogy nagyon sok esetben a sorrendezés olyan információkat vesz figyelembe, amelyeknek nem sok közük van egy oldal megbízhatóságához.
4. Keresni könnyű: Ha kerestél már hozzám hasonlóan valamit akár fél órán keresztül, újra és újra fogalmazva a keresési kifejezésedet, akkor tudod miről beszélek. Természetesen ez nem mindenkinek a problémája, de azért nem lehet elmenni mellette szó nélkül.
5. Minden ami fontos ingyen van: Sok esetben az interneten kialakult információmegosztási üzleti modell, miszerint én ingyen elérhetővé teszem neked az információt, mert odajössz a lapomra és forgalmat, kattintást generálsz nem működik. Minél speciálisabb a téma, annál kevésbé.
Ez az üzleti modell sok esetben nem tudja kitermelni az információ előállításának a költségeit. Ezért vannak még mindig nagy (habár csökkenő) számban, drága adatbázisok, amelyeket csak előfizetők érhetnek el.
6. Az interneten található információk megbízhatóak és pontosak: A tehénlepényes klasszikus példa - miszerint az biztosan finom, hiszen több millió légy nem tévedhet - internetre aktualizálva azt jelenti, hogy egy sokat idézett információ nem lesz igaz attól, hogy sokan linkelnek rá, vagy valamiért nagyon elterjed mondjuk a közösségi hálókon keresztül.
Jó példát adnak erre azok az emailek, amelyek rendszeresen körbejárnak sokmillió példányban és teljesen hamis információkat állítanak be valóságosként. Zárójelben egy jótanács: érdemes rákeresni a "scam .........." kifejezésre, ahol a pontok helyére beilleszted az adott témát, amikor ellenőrízni akarsz valamit. A legtöbb esetben kiderül, hogy valótlan információval van dolgod.
Jó keresést mindenkinek, de előtte számolj le magadban a mítoszokkal!