A Maven7 és a Political Capital elindította az onlinepolitikaielemzes.hu oldalt, ahol a magyar pártok Facebook jelenlétéről tudhatunk meg többet. A kezdeményezés a network blog idei posztjainak tükrében nem tűnik a véletlen művének, ezért az oldal indulása nagyon izgatottá tett minket. Szemügyre vettük az oldalt, amiben Vásárhelyi Orsolya, a Maven7 elemzője volt segítségünkre.
Az oldal "Interaktív táblák" menüpont alatt teszi elérhetővé az egyes pártok aktív lájkolóinak (hogy ez mit is fed, arra hamarosan kitérünk!) elemzését, továbbá az "Elemzéseink" fül alatt elérhetjük a network blogon megjelent politikai elemzéseket is. Ezen kívül - előzetes regisztráció után - letölthető egy kivonatos tanulmány, mely hosszabb változatát is meg lehet vásárolni. Nagyon egyszerű, de mi mégis sokáig csodálattal nézegettük, majd Vásárhelyi Orsolyához fordultunk kérdéseinkkel, aki segített nekünk jobban megérteni mit is takar az oldal. Levelezésünk szerkesztett változatából reméljük olvasóink számára még nagyobb élmény lesz az Online Politikai Elemzések felfedezése.
Mit is vizsgáltok pontosan?
A felhasználói viselkedés azon formáit vizsgáltuk csak, ami nyomot hagy a publikus rajongói oldalakon - komment, like, poszt. Az nagyon fontos, hogy csak publikus adatokat használunk az elemzéseinkhez.
Az oldalon elérhető interaktív táblákon csak az aktív lájkolók, azaz a kommentelők, posztokat lájkoló felhasználókra vonatkozó adatokat érhetünk el. A fizetős szolgáltatás gondolom ennél többet nyújt?
Igen a like-oknál többet nyújt a fizetős elemzés, az inkább egy politikai elemzés. Kitérünk külön a miniszterelnökökre, a kommentekre illetve idődinamikai elemzés is van benne.
A piacon már elérhető egy másik online elemzés, a Méltányosság-Neticle Politikai véleményárfolyama. Miben különbözik az Online Politikai Elemzések ettől?
Tudtommal a Neticle-ös véleményelemzés alapvetően kulcsszavakra épül, és más adatforrásokat használnak mint mi. Ezzel szemben mi csak a Facebook-ot használjuk, aminek nagy előnye, hogy az anonimizált felhasználók alapján összeköthetőek az egyes rajongói oldalak, ezáltal a pártok is egymással, így elemezhetőek a pártok közötti kapcsolatok, az átfedő táborok. Természetesen hátránya, hogy csak a Facebookot vesszük alapul, ami nem fedi le még a teljes magyar online teret sem, noha több, mint 255 ezer aktív felhasználóról beszélünk.
A lájkhálózatok elemzése kicsit olyan, mint a "More Tweets, More Votes" elv, amit mostanában nagyon sokan megkérdőjeleznek Jungherr vizsgálatai alapján - nem lehet, hogy néha az online viselkedés anomáliákat generál, a pozitív/aktív online jelenlét tényleg lefordítható az offline világra?
Nem vagyok politológus, sem online marketinges, de azt mint statisztikus merem állítani, hogy a felhasználók reagálnak a Facebookon a napi politikai eseményekre. A Jobbik például hagyományosan erős az online és az offline mozgosításban is, és ez a Facebook aktivitásukon is jól látszik, hiszen nekik van a legtöbb proaktív felhasználójuk. Ahhoz, hogy erre a kérdésre pontos választ tudjak adni érdemes lesz végigkísérni az idei kampányt, illetve összefüggéseket vizsgálni a közvéleménykutatók, valamint a végső választások eredményei és a facebook adatok között. Egyébként pont az ilyen kérdések miatt vonunk be a kutatásba politikai elemző cégeket, mint a Political Capital, illetve tervezzük a szemantikai elemzést is.
Nagyon örülünk minden hasonló projektnek és sok sikert kívánunk a Maven7 és a Political Capital kezdeményezésének!