Mennyire vagyunk kiismerhetőek Facebook profilunk alapján? A YouAreWhatYouLike oldalon bárki kipróbálhatja, mennyire sikeresen alkotható meg róla egy pszichológiai profil pusztán az általa kedvelt dolgok alapján, a szerzőről például az alábbi elemzés készült mindössze kilenc lájkra alapozva.
Persze mindenki ódzkodik a kategorizálástól s így a blog szerzője is, hiszen ő egyáltalán nem tartja magát félénknek és visszahúzódónak, pláne nem gondolja, hogy rámenős és versengő lenne, de a környezetében valahogy mindenki erősen egyetértett a buta kis program elemzésével... Hogy lehetséges ez? Egyrészt természetesen mindenki félreismerte a poszt íróját! Másrészt talán lehet hogy Kosinski és tsai Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior című tanulmányukban azért mégis csak fontos dolgokra mutatnak rá...
A myPersonality Project önkénteseket kért meg arra, hogy hozzáférhessen Facebook adataikhoz, a lájkoktól kezdve posztjaikig mindent szépen be is gyűjtöttek, persze ügyelve a kutatásetikára. De ez sem volt elég a kutatóknak, ugyanis minden résztvevővel különböző pszichológiai teszteket is kitöltettek, hogy a Big Five személyiségjegyek mentén kategorizálják őket és demográfiai jellemzőiket is megismerhessék. Az így keletkezett adatokhoz már csak egy kis statisztika szükségeltetik és meg lehet vizsgálni, hogy Facebook profilunk árulkodik-e személyiségünkről.
Ahogy a fenti ábra is mutatja, a nem (gender) már egy(!) lájk alapján is 0.5 a Pearson korreláció értéke és 20-25 darab esetében már a nagyon jónak számító 0.75-ig is el lehet jutni. A kor (age) esetében azonban 0.6-0.7 a maximális prediktív pontosság (ez egyébként nagyon jó eredménynek számít!) amihez szintén 20-25 darab lájkolás szükségeltetik, a nyitottság (openness) esetében a közepes erősségű korrelációhoz viszont már 30-40 elemet kell megvizsgálni. (A Pearson korreláció 0.1-0.3 tartományban gyenge, 0.3-0.5 között közepes, 0.5 felett pedig erősnek tekinthető.)
A fenti ábra további jegyek prediktív erejét szemlélteti. A legérdekesebb számunkra az, hogy a Caucasian/African American, azaz a fehér/fekete faji háttérre vonatkozó információ nagyon nagy pontossággal előrejelezhető, azaz a két csoport ízlése, érdeklődési köre a jelek szerint nagyon eltérő. Hasonlóan meglepő a politikai beállítottság (Democrat vs. Republican) markáns volta is - a jelek szerint a politikai szegregáció (big sort) online is kimutatható.
Ha tetszik, ha nem az online térben is eláruljuk magunkat, felfedjük személyiségünket, preferenciáinkat és viszonyunkat a világhoz. Persze lehetünk tudatos nethasználók (és ez a blog lelkesen buzdít mindenkit erre!!!!), de viselkedésünk öntudatlanul is sok dolgot elárul rólunk, ezt pedig nagyon érdekli a marketingeseket.