A tartalomgyártásban már régóta jelen van a fogyasztói viselkedés és igény mérése. A szórakoztató lapok vetették be először a kérdőívezést, de ma már a komoly lapok is rendre végeznek felméréseket, hogy megismerjék olvasóikat. Míg az eladási statisztikák utólag árulnak el sokat a tartalomról, addig ezek a felmérések segítenek abban, hogy a fogyasztók számára kívánatosabb legyen a termék. A Netflix House of Cards sorozata azonban új szintre helyezte az ilyen felméréseket.
A The Hufftington Post az első olyan híroldal, ami intenzíven használja az A/B tesztelést arra, hogy megállapítsa mely címek és leader szövegek keltik fel jobban az olvasók érdeklődését. Az eljárás az utóbbi időben annyira elfogadottá vált, hogy olyan népszerű blog motorokhoz mint pl. a Wordpress is megjelentek az ezt lehetővé tevő bővítmények.
A New York Times nemrég jelentette be, hogy szerkesztőségi analitikai csoportot állít fel. A csoport célja, hogy a szerkesztőségnek segítsen jobban megérteni kik és hogyan fogyasztják a lapot, tehát, hogy hatással legyenek a tartalomra.
A Netflix tkp. egy online videótéka, csak éppen nem kikölcsönözik, hanem ún. streaming formájában, folyamatos internet kapcsolat mellett tekinthetik meg ügyfelei a filmeket. A cég így rengeteg adatot gyűjthet a felhasználókról; a megtekintés ideje, a megszakítások gyakorisága, hol hagynak abba egy filmet, hogyan néznek sorozatot az egyes korosztályok, mely témák érdekesek stb. Ennek szolgálatában a Netflix egy nagyon komoly analitikai architektúrát épített ki (a technológia iránt érdeklődők erről bővebben is olvashatnak itt).
A Netflix ezen adatokra alapozva vágott saját tartalom gyártásába. A lépés logikusnak tűnik, hiszen a cég alaposan ismeri saját piacát és költséghatékony megoldás kikerülni a televíziós és mozis piacot megcélzó gyártókat. Az irányt az Amazon is igyekszik követni. A nézők ezzel biztosan nyernek, hiszen a szolgáltatók szeretnék az ízlésüket minél jobban kiszolgálni. Kérdés mennyi tere marad így a kísérletező, újító alkotásoknak. (A Kontent blogon bővebben is olvashatsz a Netflix új sorozatáról és a big data alkalmazásáról.)