HTML

Precognox

 precognox-logo-cmyk-620.jpg

A blog készítői a Precognox Kft. keretein belül fejlesztenek intelligens, nyelvészeti alapokra épülő keresési, szövegbányászati, big data és gépi tanulás alapú megoldásokat.

Az alábbi keresődoboz segítségével a Precognox által kezelt blogok tartalmában tudsz keresni. A kifejezés megadása után a Keresés gombra kattintva megjelenik vállalati keresőmegoldásunk, ahol további összetett keresések indíthatóak. A találatokra kattintva pedig elérhetőek az eredeti blogbejegyzések.

Ha a blogon olvasható tartalmak kapcsán, vagy témáink alapján úgy gondolod megoldással tudunk szolgálni szöveganalitikai problémádra, lépj velünk kapcsolatba a keresovilag@precognox.com címen.

Precognox Blogkereső

Document

opendata.hu

opendatahu45.jpg

Az opendata.hu egy ingyenes és nyilvános magyar adatkatalógus. Az oldalt önkéntesek és civil szervezetek hozták létre azzal a céllal, hogy megteremtsék az első magyar nyílt adatokat, adatbázisokat gyűjtő weblapot. Az oldalra szabadon feltölthetőek, rendszerezhetőek szerzői jogvédelem alatt nem álló, nyilvános, illetve közérdekű adatok.

Facebook oldaldoboz

Blog figyelése (RSS)

 Add hozzá az RSS olvasódhoz

Ha levélben szeretnél értesülni az új cikkekről:

Star Wars text mining

visualizing_star_wars_movie_scripts_precognox.jpgA long time ago, in a galaxy far, far away data analysts were talking about the upcoming new Star Wars movie. One of them has never seen any eposide of the two trilogies before, so they decided to make the movie more accessible to this poor fellow. See more...

Főbb témák

adat (8) adatbányászat (11) adatelemzés (9) adatok (13) adatújságírás (16) adatvizualizáció (19) AI (19) alternatív (6) alternatív keresőfelület (28) analitika (6) beszédtechnológia (13) big data (55) bing (14) blogkereső (6) CEU (6) clustering (6) conTEXT (8) dashboard (6) data science (9) deep learning (18) egészség (7) egészség kereső (7) előadás (7) emócióelemzés (35) facebook (8) Facebook (9) gépi tanulás (18) google (59) Google (33) gyűlöletbeszéd (7) hackathon (10) hálózatelemzés (14) intelligens keresés (6) internetes keresés (35) internet hungary (6) képfeldolgozás (8) képkereső (8) keresés (87) kereséselmélet (8) keresési felület (6) keresés jövője (57) keresés problémái (41) keresők összehasonlítása (9) keresőmotor (16) keresőoptimalizálás (8) kereső szándéka (11) kereső tanfolyam (9) kereső teszt (15) kognitív nyelvészet (12) konferencia (46) könyvajánló (25) korpusznyelvészet (14) közösségi keresés (8) közösségi média (8) különleges keresők (7) kutatás (9) LDA (10) lda (10) live (13) machine learning (9) magyar kereső (9) marketing (8) meetup (41) mesterséges intelligencia (19) metafora (7) mobil (37) mobil keresés (17) Neticle (9) NLP (8) NLP meetup (17) Nuance (9) nyelv (7) nyelvészet (32) nyelvtechnológia (76) open data (12) open knowledge (7) orosz (6) Pennebaker (6) politikai blogok (22) Precognox (65) Precognox Labs (14) Python (14) R (19) spam (6) statisztika (12) számítógépes nyelvészet (9) szemantikus keresés (19) szemantikus kereső (9) szentimentelemzés (37) szöveganalitika (7) szövegbányászat (22) társadalomtudomány (7) tartalomelemzés (56) tartalomjegyzék (6) tematikus kereső (20) topik modellek (6) twitter (15) Twitter (18) vállalati kereső (7) vertikális kereső (9) vizualizáció (13) yahoo (27) Címkefelhő

A blog tartalmai CC licenc alá tartoznak

Creative Commons License
Kereső Világ by Precognox Kft. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://kereses.blog.hu/.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://precognox.com/.

A Kereső Világ blogon közölt tartalmak a Precognox Kft. tulajdonát képezik. A tartalom újraközléséhez, amennyiben nem kereskedelmi céllal történik, külön engedély nem szükséges, ha linkeled az eredeti tartalmat és feltünteted a tulajdonos nevét is (valahogy így: Ez az írás a Precognox Kft. Kereső Világ blogján jelent meg). Minden más esetben fordulj hozzánk, a zoltan.varju(kukac)precognox.com címre írt levéllel.

Creative Commons License

Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd!

 

Big data forradalom?

2013.01.15. 12:00 Szerző: Zoltán Varjú Címkék: modellek big data business intelligence

Ma már szinte korlátlanul tárolhatunk adatokat, ill. szerezhetünk be számunkra érdekes adatbázisokat. Ezek elemzése sokak szerint forradalmasítani fogja az üzleti világot. De tényleg ennyire mesés, szép, új világ vár ránk?

A Harvard Business Review-n októberben jelent meg Adrew McAfee és Erik Brynjolfsson Big Data: The Management Revolution című tanulmánya (ingyenes regisztráció után teljes terjedelmében szabadon olvasható). A szerzőpáros remekül összefoglalja milyen szerepe van/lehet a big data-nak egy vállalat működésében és a döntéshozatali mechanizmusokban. Persze önmagában az adatokon alapuló döntésekben nincs semmi újdonság. Steve Lohr cikkében rámutat arra, hogy a legfontosabb különbség a "big data" és az üzleti intelligencia között az alkalmazott elemzési modellek szofisztikáltságában és az automatizáltság nagyobb fokában rejlik.

sn.jpg

Kérdés azonban, mennyire bízhatunk meg modelljeinkben? George E. P. Box híres mondása szerint "Essentially, all models are wrong, but some are useful", azaz alapvetően minden modell rossz, de pár hasznos. Nate Silver (a népszerű Five Thirty Eight New York Times blog szerzője) The Signal and the Noise: Why So Many Predictions Fail - but Some Don't című könyvét tkp. erre a mottóra építette. A statisztikai és valószínűségi modellek természetéhez tartozik, hogy nem egy telejós biztonságával jelentik ki, mi is fog történni a jövőben, hanem valamilyen valószínűséget rendelnek hozzá, sőt az óvatos tudósok szeretnek amolyan apróbetűs záradékban megemlékezni arról, hogy ez a valószínűség rendelkezésre álló adatokra épített modellre értendő. Ez annyit tesz, hogy az előrejelzés az adatok minőségétől és mennyiségétől függ, továbbá a valószínűség annyit jelent, hogy az adott modellben az adott előrejelzés "mellett szól a legtöbb érv". Ilyen megkötésekkel kell dolgoznia az elemzőknek, de ez sokszor jól működik, ill. nem okoz nagy zavart egy-egy hiba. Silver két területet emel ki, ahol a saját bőrünkön érezhetjük azt, amikor a modellek rosszak; a pénzügyek és a egészségügy. A pénzügyi modellek problémáinak következményeit senkinek sem kell ecsetelni és sajnos gyakran megesik, hogy egy gyógyszert visszahívnak a piacról, mert kiderül nem tesztelték elég alaposan. De hol is van ilyenkor a hiba?

Silver könyvét Cathy O'Neil (a big data iránt érdeklődők körében népszerű mathbabe blog szerzője) kritizálta az O'Reilly Radaron (általában az IT és a big data iránt érdeklődők egyik legfontosabb igazodási pontja a világhalón). Az ellenérvek szerint egyrészt a hibák a rossz adatoknak köszönhetőek. A pénzügyi világban rossz statisztikák születtek (meghamisított jelentések pl.) az egészségügyben rossz adatfelvétel és egyéb problémák (szubjektív kérdőívezés, bizonyos páciensek kizárása a mintából stb.) Másrészt O'Neil szerint, ha rossz is egy modell, az csak jó! Ez nagyon nyakatekerten hangzik, de gondoljunk csak a saját kárán tanul mondásra, a hiba egyben visszajelzést is jelent, valami olyan, amiből jó esetben tanulhatunk.

popper.jpg

Karl Popper tudományfilozófus úgy gondolta, hogy minden elmélet arra vár, hogy megcáfolják. Minden tisztességes elmélet megadja megcáfolhatóságának feltételeit és a tudósok általában rendesen tesztelik is. Nagyon sokáig úgy tűnt pl. hogy David X. Li függvénye remekül működik a pénzügyi kockázatok elemzése során. Majd jött a pénzügyi válság és a modellbe vetett hit szertefoszlott. (Bővebben erről Felix Salmon Recepie for Disaster: The Formula That Killed Wall Street című cikkében olvashat a kedves olvasó, ami az American Statistical Society ismeretterjesztő díját is megnyerte anno.)

Marije Meerman Quants: The Alchemists of Wall Street című dokumentumfilmje mutatja be a pénzügyi szakma vergődését a modellek bukása után. Hogy mit hoz a jövő azt még senki sem tudja pontosan. Két dolog biztos; új modellekre van szükségünk és sokkal szkeptikusabban kell minden modellhez viszonyulnunk.

Rugaszkodjunk el a pénzügyektől és vizsgáljuk meg mit is szeretnének mérni a modern kor menedzserei! Egyrészt a hagyományos vállalatirányítási mérőszámokat, továbbá a cég életére hatással lévő külső tényezőket és a vásárlók releváns viselkedését. Hol húzzuk meg a határt? Minden cég egy adott régióban, országban működik, de egyben hat rá a globalizáció. Az ügyfelek viselkedéséből mi releváns? Földrajzi helyzet, nem, kor, böngészési előzmények, netán politikai beállítottság, szexuális irányultság, más márkák iránti hűség? A gyakorlat kiköveteli, hogy jelöljük ki a felhasználásra kerülő adatok körét. További megkötést jelent, hogy nem minden adatot használhatunk fel (szerencsére a jog ebben megköti a cégek kezét) és nem biztos, hogy az ami szabad, egyben etikus is (pl. kikövetkeztetni a felhasználók nemét, korát stb. kifejezett engedélyük nélkül). Ettől persze a big data még forradalmi eszköz, de érdemes fél szemmel a kudarcokra is figyelni és nem árt tisztában lenni határaival sem.

A Kereső Világ a Precognox Precognox szakmai blogja A Precognox intelligens, nyelvészeti alapokra építő keresési, szövegbányászati és big data megoldások fejlesztője.

Szólj hozzá! • Kövess Facebookon • Iratkozz fel értesítőre

A bejegyzés trackback címe:

https://kereses.blog.hu/api/trackback/id/tr795017042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása