Kádár Ákos írása
Két héttel ezelőtt (2012.01.10.) jelentette be a Google a „Search Plus Your World”-nek keresztelt, sok ellenérzést kiváltó újítását. A searchengineland a következőképpen foglalja össze az előzményeket:
2005 júniusa óta jelennek meg a Google-ben személyes keresési eredmények (personalized search result; PSR). Ez azt jelenti, hogy egyes találatok személyre jellemző viselkedés és érdeklődési kör alapján előrébb kerülnek a rangsorban. Így előfordulhat, hogy az első oldalon olyan találatok is lesznek, amik amúgy jóval később szerepelnének.
2009 októberében rukkolt elő a Google az SSR-el (social search result), vagyis a közösségi keresés eredményeivel, decemberre pedig kiterjesztették a PSR-t, bizonyos mértékig, olyan felhasználókra is akik nincsenek bejelentkezve a Google-be. Ez utóbbi hasonló az SSR-hez, személyre szabott találati listáról van szó, de itt az alapján vándorolnak a találatok a rangsorban, hogy kiket ismer a felhasználó és nem az alapján, hogy mi az érdeklődési köre.
2011 februárjában kerültek bele az SSR keresési eredmények a „szokásos” találatok közé, illetve ezentúl nem csak az ismerősök által létrehozott, de az általuk különböző közösségi hálókon (pl. Facebookon) megosztott tartalmak is bekerültek a találatokba.
Az új Google
A Search Plus Your World gyakorlatilag egyesíti a PSR-t és az SSR-t kiegészítve fotókkal, linkekkel stb., amiket a Google+ felhasználók osztanak meg egymással. Vessünk egy pillantást arra, hogy ez a gyakorlatban, hogy is néz ki a PC World cikke alapján.
Három különböző típusú Google+ tartalomról van szó: személyes találatok (personal results), profilok a keresésben (profiles in search), személyek és oldalak (people and pages).
A személyes találatokhoz tartoznak a felhasználó Google+ fotói és posztjai illetve olyan tartalmak, amiket megosztottak vele. Ezek lehet, hogy csak egy bizonyos körnek szólnak, vagy akár nem is publikusak, azonban a Google nyilatkozata szerint, csak olyan usereknek válnak láthatóvá, akik jogosultak rá. Így nem kell félni, hogy például mindenki meg tudja nézni a bulikon, nyaralásokon készült fényképeinket.
A „profilok a keresésben” két dolgot jelent. Egyrészt, ha elkezdjük gépelni, hogy „Kov” és az ismerőseink között van Kovács Andor, akkor a kis kereső konzolban megjelenik ajánlatként „Kovács Andor”. Másrészt pedig a találatok közt szerepelnek majd híres színészek, tudósok, közéleti személyiségek Google+ profiljai.
A „személyek és oldalak” gyakorlatilag Google+ business page-ekre és ismert emberek Google+ profiljaira mutató találatok listája. A Google állítása szerint, ha a felhasználó beír egy nagyon általános fogalmat, például azt hogy „zene”, akkor megjelenik mondjuk Britney Spears vagy Eminem Google+ profilja. Ez az egész egy Personal Search-nek keresztelt nézetben fog megjelenni. Jobboldalon látható az ikon, amivel aktiválni lehet ezt a fajta keresést (tehát ki is lehet kapcsolni!) illetve baloldalon látszik, hogy 50 személyes és 419,000 egyéb eredmény található a listában.
Kritika
2011 augusztusában a PageLever egyik tanulmánya kimutatta, hogy a Facebook külsőleg hivatkozott forgalmának a harmada a Google-től származik. A Twitter álláspontja szerint nehezebb lesz időszakos Twitter posztokat keresni Google-el, például az egyiptomi és szíriai helyzetről, így jelentős versenyelőnyre tesz szert a Google. Nem meglepő, hogy a nemzetközi sajtóban elterjedt az a hozzáállás, hogy a Search Plus Your World gyakorlatilag egy népszerűsítő kampány a Google+ mellett. Számtalan ellenséges kritika közül én Danny Sullivan álláspontját tartom a leginkább plauzibilisnek és össze is foglalom most a nonstopuzlet.hu cikke alapján.
Danny Sullivan szerint a Google+ integrálása szembe megy a relevanciával. Kiemeli, hogy a Google közösségi oldala irreálisan nagy szerepet kap a Twitterrel és Facebookkal szemben. A Facebookos és Twitteres találatok háttérbe szorulnak, így a cégek rá lesznek kényszerülve, hogy saját Google+ profilt hozzanak létre, hiszen így kerülhetnek jó helyre a találatok rangsorában. Megjegyzi, hogy a Google voltaképp egy kereső és sérül a fő funkciója, ha a Google+ promotálásáról gondoskodik a Search Plus Your World. Vegyünk egy egyszerű példát arra miképp sérül a relevancia elve és térjünk vissza Britney Spearshez. Az énekes sokkal aktívabb Facebookon mint Google+-on, de az utóbbi közösségi portálon lévő profilja fog megjelenni, ha beírjuk, hogy „zene”.
Az Electronic Privacy Information Center(EPIC) véleménye szerint, a Search Plus Your World-el még könnyebbé válik a személyes adatokhoz való hozzáférés és, ahogy fentebb említettem előtérbe helyezi a Google saját termékét. Az EPIC ezen aggodalmak miatt fordult az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (Federal Trade Commission – FTC).