Tény mi tény, nem minden esetben a keresés a legjobb megoldás a problémáinkra. Ha nem konkrét kérdésre konkrét választ várunk, hanem például a környéken található éttermek közül azt szeretnénk megtalálni, amely a legjobban hasonlít az általunk kedveltekre, akkor más megoldás kell. Vagy éppen szeretnénk egy olyan könyvet vásárolni, amit a hozzánk hasonló érdeklődésűek tartottak érdekesnek.
Mit lehet ilyen esetben tenni? Ilyenkor segíthet egy a korábbi választásainkat figyelembe vevő ajánlórendszer, amilyen a magyar fejlesztésű Gravity megoldása is. Petres Zoltán előadását személyesen is láttam a nyílt napjukon a héten, ami ezt a témát dolgozza fel:
Persze az ilyen rendszereknek is megvannak a maguk korlátai, melyek egyikére éppen egy helyszíni kérdező hívta fel a figyelmet. Az ajánlórendszer könnyen egyfajta irányba állítja be az érdeklődési körünket. Ezt magam is tapasztalom, mint rendszeres Amazon vásárló, hogy bizony hajlamos beskatulyázni az ajánlójuk néhány korábbi választás alapján.
Ezért gondolom azt, hogy a jó kereső és a jó ajánlórendszer együtt ad olyan megoldást a legtöbb alkalmazás (például webshopok) esetén, ami a különböző felhasználási igényeknek egyaránt megfelel.