Talán többek számára meglepő eredményt hozott a Chitika legújabb felmérése. A saját hirdetési hálózatukat (túlnyomórészt Egyesült Államok) vizsgálva a keresőpiac a következő képet mutatja. A Google maga 82%-át birtokolja a piacnak, a Bing távolról lemaradva követi kevesebb, mint 9 százalékkal.
Ami igazán érdekes az utolsó oszlop, miszerint a Google önmagában a Firefox keresősávjából indítva több mint 9 százalékát birtokolja a kereséseknek. Úgy is fogalmazhatnék, hogy minden kilencedik keresés a Google-re a Firefox keresősávjából érkezik. Mindez az USA-ban, ahol egyébként a Firefox részesedése 30 százalék alatti.
Két következtetés is levonható:
1. Magyarországon, ahol a Firefox részesedése 55 százalék körüli a Google forgalmának még nagyobb része érkezhet ebből a forrásból. Áttételesen ez számomra azt is mutatja, hogy nagyon nagy hatása van egy keresőmotor minél könnyebb elérhetőségének. Különösen azért, mert sokak fejében a kereső és a böngésző nem is különül el.
2. Óriási jelentősége van, hogy melyik kereső van alapértelmezettként egy böngészőben. Ez a szerződés, ami miatt a Google van ott - amit egyébként a Chrome megjelenése előtt 1 héttel(!) kötöttek - 2011 novemberében jár le. Borítékolható, hogy a Microsoft is rá fog próbálkozni erre, ami persze azért pikáns, mert a két szereplő mindegyike akivel megállapodhat az ő alapvető piacán, a böngészőfejlesztésben is érdekelt.