Tegnap a Web 2.0 keretében beszéltem a keresés azon vonatkozásáról, hogyan érdemes a saját oldalainkon elérhetővé tenni a keresést.
Legfontosabb tanácsaim dióhéjban:
- Mindenképpen legyen kereső az oldaladon. Ergonómiai kérdés is ez egyben, ahogy erről az Ergománia blogban a közelmúltban olvashattunk. Sokszor ez a legrövidebb út a tartalomig. Ott keres nálad: ne menjen el egy keresőre ezért. Te tudod legjobban mi a tartalom: crawler nem tudja. A keresődet használók a legelkötelezettebb látogatóid. Aktívak, becsüld meg őket.
Alapértelmezett ÉS logikájú keresés. Ezt várja kimondatlanul az ember, tehát nem logikus ha a Sólyom László kifejezésre a sólyomvadászatról és a László királyról is adunk vissza találatot. Egyébként ez az alap működési elve a kereséseknek a Google-ben is, ami szintén emellett szól, hiszen a felhasználók ezt szokták meg. Elrettentő példaként javasolnám kipróbálni a NOL, illetve MNO újságok keresőit, ami egyben azt is illusztrálja, hogy a hülyeség teljesen pártsemleges. Mindkettő alapértelmezett üzemmódban vagy logikával működik.
Ne szótöredékes legyen: Egy olyan nyelv esetében ahol a jelzők, ragok garmadája bármely szót a felismerhetetlenségig tud megváltoztatni, ez igen veszélyes mutatvány. Vagy legalább a szó elejére keressünk, ha nem tudja a nyelvtant a keresőnk. Elrettentő példa: Stop.hu. Keress az alma szóra, amit kapsz: egyeduralmat, izgalmat, tartlmazó, alkalmazott és így tovább...
Ne post-os megosztható legyen a keresési link: Sokszor küldünk valaki számára keresési eredményeket emailben. Ha POST működésre van állítva a kereső, akkor ezt lehetetlenné tesszük. Gyakorlatban ezt úgy ellenőrízheted, hogy egy keresés után látszik-e a címsorban a keresési kifejezés. pl. A miner-nél ez jól működik: http://miner.hu/?q=keres%C3%A9s
Mivel szinte az összes tartalomkezelő szoftver része a kereső, mindenképpen töltsünk néhány órát azzal, hogy beállítsuk. A felhasználóinkat sok felesleges frusztrációtól kímélhetjük meg.