Nemrégiben írtam arról, hogy a keresés egyik legkomolyabb korlátja az, hogy a keresőmotorok nem képesek felismerni mi a keresést kezdeményező szándéka. Egy következő probléma, hogy magát a szöveget sem értik úgy, mint ahogy egy ember értené. Egyszerűen kulcsszavakat illesztenek a szöveghez, de a keresőkifejezés szemantikus (jelentésbeli) tartalmával nincsenek tisztában.
Mindez egy konkrét példáról jutott eszembe. Öcsémmel együtt NBA rajongók vagyunk. Ő tette fel nekem kérdést, hogy mit jelent a kifejezés: "game infractions". Ha valaki a választ egy szótár, vagy éppen egy sima kulcsszavas kereső segítségével keresi, nem jut sokkal közelebb a megoldáshoz. Még akkor sem, ha kiegészítem mondattá a kérdésemet. A hakia szemantikus keresővel már messzebbre jutok, amelynek az első találata jó példát hoz a kifejezésre, de teljes megoldást csak a Yahoo Answers szolgáltatás segítségével kaptam. Igaz nem azonnal, hiszen ebben az esetben emberek válaszolnak a feltett kérdésekre, de ez persze csak addig jelent problémát, amíg egy kérdéssel az első vagy. Most már erre a kérdésre is azonnal tudja a választ.
A vicces az, hogy a kérdés körbejárása közbeni tevékenységem nyomán most már a Google is beindexelte a Yahoo Answersnek ezt a válaszát, ami a kérdésemre adott válaszokat tartalmazza.