A SearchEngineWatch mai cikkében a kereső szándékáról ír, ami a keresés során felmerülő problémák egyik legnehezebben megoldható területe. A cikkben említett "digitális fényképezőgép tesztek" illetve "digitális fényképezőgép vásárlás" között valóban elég jól látható különbség van, de azért vannak ennél sokkal rejtettebb szándékok is.
Lehet figyelni a keresés folyamatát, vagyis feltételezéseket tehetünk annak megfelelően, hogy mi volt az előző kereséskifejezés az adott felhasználótól. Tehát ha az imént "olasz receptek"-et kerestem, akkor a "pizza" valószínűleg receptek iránti érdeklődést sejtet. Persze az is lehet, hogy végül belefáradtam a főzés gondolatába is, és most jön, hogy rendelek egy pizzát. Szóval nem egyszerű az ügy...
Mi segíthet még a kereső szándékának pontosításában?
- Korábbi kereséseim, korábbi válaszott oldalaim: a korábbi kereséseim során megfigyelt viselkedésem segíthet az aktuális keresésnél. A Google ezt már figyeli, ha valaki bejelentkezik a honlapján és úgy keres. Persze itt rögtön felmerül az adatvédelem kérdése, vagyis mennyire jó az, ha minden rezdülésemet ismeri egy cég (a hirdetőknek például nagyon)?
- Ip címem, hol vagyok: a földrajzi hely ahol keresek. A pizzéria egy kaposvári ip címről belátható módon környékbeli pizzériát feltételezhet.
- Keresés nyelve: ha a felhasználó kiválasztotta, hogy őt elsősorban a magyar nyelvű találatok érdeklik, akkor is ilyeneket hozhat a keresőmotor, hogyha esetleg ausztriából keres is éppen.
- Találatok gyors áttekintése: Legtöbbször pontosan a keresés folyamata során jövünk rá, hogy mi is lenne a megfelelő keresőkérdés. Egy lehetséges segítség ebben az ún. clustering, ami keresés utáni pontosításban segíthet, vagyis rájöhetünk, hogy a digitális fényképezőgép nem elég pontos a számunkra, mert valójában tükörreflexes fényképezőgépek érdekelnek bennünket, ahogy erről a tartalomjegyzék készítésről szóló korábbi cikkemben írtam.