A közösségi médiából nagyon sok dolgot megtudhatunk. Jó esetben nem csak az számít, hogy mit mondanak az emberek, hanem hogy mikor, hol és ki mondott valamit. Tovább tetézi a bajt, hogy sok közösségi oldal van a világban és azok a fránya felhasználók képtelenek egy mellett elkötelezni magukat. A Banjo és a Geofeedia ezekre a problémákra ad választ.
A Geofeedia sajnos nem érhető el egyszerű regisztrációval, ezért nem ismerkedhettünk meg alaposabban a szolgáltatással. A cég nagy hangsúlyt fektet mind a térképészeti megoldások minőségére, mind a különböző források integrálására. A szolgáltatást kormányzati szerveknek (pl. katasztrófák jelentése, szemtanúk keresése, biztonsági monitorozás) marketingeseknek és a médiáknak ajánlják elsősorban.
A Banjo térképei nem annyira profik, ellenben ingyenes regisztrációval elérhető a szolgáltatás. A regisztrációt követően összeköthetjük különböző közösségi médiás profiljainkat az appal (pl. Facebook, Twitter, LinkedIn, G+, Instagram, Foursquare, Weibo). Az önmagába, hogy a felhasználó helyzetéhez közeli megosztásokat láthatjuk ezután, még nem nagy szám. Az már érdekesebb, hogy nem csupán a barátaink és az általunk követett emberek tartalmait látjuk, hanem minden nyilvános posztot, minden közösségi oldalról. Ha már adott a lehetőség, megpróbáltuk olyan területen tesztelni az appot, ami a hagyományos keresőmotoroknak nem fekszik annyira.
Ha a közösségi médiában a sanghaji lakosok ingatlanpiaccal kapcsolatos véleményére vagyunk kíváncsiak, akkor eleve nem sok haszna van a Twitternek vagy a Facebooknak, hiszen a Nagy Tűzfal miatt ezek elérhetetlenek a kínai polgárok számára. Mivel a Banjo a kínai közösségi oldalakról is összeszedi a nyilvános posztokat, nekünk nem kell bajlódni a regisztrációval és a kereséssel. Először a helyre, esetünkben Sanghaj, kerestünk rá, ezután állíthattuk be a szűrőnket a témára. Így megtudhattuk mit gondolnak a sanghajiak a helyi ingatlanpiacról - sőt akár utcákra lebontva is végignézhettük menyire idegesíti őket a nagy forgalom. Az app szépséghibája, hogy nem lehet szűrni a találatok nyelvét és nincs integrálva semmilyen gépi fordítóprogram.
Az alkalmazás tesztelése közben jutott el a poszt írójához a törökországi tüntetések híre a Twitteren keresztül. Ekkor még a hagyományos keresőkön semmilyen információ nem volt fellelhető erről. Kik, miért és hol tüntetnek? A Banjo ebben is segített. Az anakari tüntetések kapcsán jelent meg az #occupygezi hashtag.
Rákeresve Gezi-re világossá vált, hogy az isztambuli Gezi parkot takarja ez.
Rögtön lehetett látni, hogy viszonylag sokan posztolnak a közelben. A jobboldali sávban vegyes posztok között is felülreprezentáltak voltak a "protest" "protests" "protesto" hashtag-gel ellátott bejegyzések és rengeteg képet töltöttek fel a helyszínen tüntetők.
A szűrés eredménye még több kép és bejegyzés lett. Itt ismét felmerült az a probléma, hogy nem lehet nyelvi szűrést végezni és/vagy gépi fordítással próbálkozni. Azonban így is gyorsan lehetett több angol bejegyzést találni, amelyek közös pontjai (az alkohol árusítás szigorítása elleni tiltakozás, Kemal Atatürk és világi rendszerének védelme, Erdogan központosító és konzervatív intézkedéseinek kritikája stb). A "hagyományos" médiának kb. másfél órába telt mire az első hírek megjelentek. Külön érdekesség, hogy ezek az első beszámolók mind a Twitter-re alapozták híreiket és a képek zömét is a helyszínről csiripelő Twitter felhasználóktól vették át.
A lokációs keresés a közösségi médiában kicsit azt az érzést adja, hogy az ember bepillantást nyer abba, mit beszél egy-egy város. Személyes szinten is hasznos lehet, de szerkesztőségeknek különösen jól jöhet a civil újságírás forrásainak összeszedéséhez és szűréséhez. A felhasználók monitorozása és lokalizálása marketing célokra vagy éppen kormányzati vizsgálatokra viszont minden esetben felveti a reprezentativitás problémáját.