Hazánkban a Google egyeduralma egyértelmű, akárcsak a nagyvilágban pár számunkra egzotikus országot leszámítva (pl. a kínai Baidu, az orosz Yandex vagy a cseh Seznam). A Bing-Yahoo páros hatalmas befektetések árán csak lassan farigcsálja lefelé hátrányát (főleg az Egyesült Államokban) és mégis pezseg a keresők világa, újabb és újabb startup-ok szeretnének betörni az általános keresés területére. Sorozatunkban ezek közül mutatunk be néhányat.
Keressünk pontosabban
A nagyok egyik gyengesége éppen az hogy általánosak, persze lehet szűrni hogy mit keresünk, de algoritmusaik általában a PageRank módszeren alapulnak, azaz az egyes oldalak közötti linkeket is figyelembe veszik, így a találatok rangsorolásában a tartalmakat létrehozó nép bölcsessége is szerepet játszik. Azonban ezt ki is használják sokan, a találati listában feljebb kerülni vágyók gyakran etikátlan eszközökhöz folyamodnak, ennek pedig a felhasználók isszák meg a levét. A keresők fejlesztői és okos eltérítői között megindult egy macska-egér harc. A blekko és hakia elindítói a problémában meglátták a lehetőséget.
Hakia
A hakia alapötlete egyszerű, a PageRank-hez hasonló, de a tartalomra koncentráló eljárással ki lehet küszöbölni az olcsó praktikák nagy részét. SemanticRank algoritmusuk állításuk szerint ezt sikeresen el is éri, minket viszont nem győzött meg teljesen.
A hakia keresőfelülete a megszokott Google interfészhez hasonlít, talán kicsit retrósabb.
A nagyoknál megszokott oldalmenük sajnos hiányoznak, helyettük nehezen áttekinthető négyzetekbe jelenik meg egy-egy téma (web, blogok, Twitter, képek, videók).
A számítógépes nyelvészek egyik kedvenc “tesztje” az ún. nlp keresés. Az nlp elvileg a natural language processing (természetes nyelvfeldolgozás – a számítógépes nyelvészet alternatív elnevezése) rövidítése, de a misztikus, hipnózist és egyéb “önfejlesztő” módszereket is hirdető neuro-linguistic programming is ezt a rövidítést használja. A teszt félig vicc, de jelzi az alapvető problémát; képes-e a kereső megtalálni a rövidítés két értelmét. A Google-ön keresve (az amerikai verzión) az első találati oldal végén tűnik fel a natural language processing. A hakia ebből a szempontból jobban vizsgázott ha a “web” dobozt tekintjük összevethetőnek, azonban valamilyen oknál fogva a “blogs” doboz került felülre és igen csak le kellett görgetni az oldalon az eredményért.
Blekko
A blekko a spam eredmények kizárására és a találatok intuitívabb szűrésére helyezi a hangsúlyt. Felülete szintén a klasszikus egyszerű vonalat idézi.
Az nlp keresés során nem brillírozik egyszerű üzemmódban.
Ha tudjuk, hogy milyen terület érdekel bennünket, egy slashtagg-el (a “/” karakter angol neve után) szűkíthetjük a találatokat. Esetünkben pl. az “nlp /tech” kereséssel már a megfelelő találatokat kapjuk.
Akár kombinálhatjuk is a slashtageket, a /date pl. segít időrendben látni a találatokat.
Folyt.köv.
Sorozatunk következő részében olyan keresőket mutatunk be melyek szakítottak a klasszikus interfésszel.