Alig egy hete indult el a Facebook Graph Search. A hírre mindenki felkapta a fejét, van aki szereti, de jelen poszt szerzője inkább szkeptikus ezekkel a hangokkal szemben. Mindeközben a Yandex Labs munkatársai elindították saját közösségi médiás keresőjüket, a Wonder-t. De mielőtt bárki ki tudta volna élesben próbálni, az egyik Yandex kutató bejelentette, hogy a Facebook blokkolta az alkalmazást, pont akkor, amikor a Graph Search elérhetővé vált számára (a sors fintora?)
Got Graph Search yesterday on my FB account (around the same time when wonder was blocked). Playing w/ it now
— Maria Grineva (@mariagrineva) January 25, 2013
Az egészben a legérdekesebb, hogy a Wonder tkp. a Graph Search egy sokkal jobban végiggondolt megvalósítása a mobilinternetezés korában. Érdemes három percet rászánni a bemutató video megtekintésére.
Wonder by Yandex Labs from Maxim Grinev on Vimeo.
A Wonder a Facebook és a Twitter mellett egyéb közösségi oldalakkal is - mint pl. Foursquare, Instagram, Spotify, stb. - összekapcsolja a felhasználó profilját.Természetes nyelven kereshetünk ezután, akár gépelve, vagy a beszédfelismerésnek hála, saját hangunkat használva.
Egyértelműen látszik, hogy a Nuance végzi a beszédfelismerést a rendszerben. (Erről bővebben lásd régebbi posztunkat.)
Az előre kibányászott témák az iPhone képernyőjén nagyon jól böngészhető sorokba halmozódnak (stack).
Ha pl. egy ismerőseink által ajánlott étteremről szeretnénk több információt megtudni, a kiválasztás után egy informatív panelen láthatjuk róla a fontosabb információkat, ha asztalt szeretnénk foglalni, akkor rögvest hívhatjuk is a megjelenített számot.
Az ismerőseink által hallgatott zenékről is egy szép összefoglaló jelenik meg, mely segítségével belehallgathatunk az ingyenes kedvcsinálókba, vagy az iTunes-on meg is vásárolhatjuk a minket érdeklő számokat.
A Yandex white paper alapján látható, nem egy monolitikus rendszert alkottak, hanem kreatívan használták az elérhető API-kat. A "varázslat" a természetes nyelvi query-k SQL lekérdezéssé formálásában rejlik, valamint a Graph Search-nél sokkal jobban átgondolt dizájnban.
Természetesen a Facebook-nak mint cégnek joga van blokkolni a Yandex alkalmazását, habár ennek nincs sok értelme, mivel a cég bejelentése szerint csupán egy kísérletről van szó. A Facebook-kal szemben sokszor felhozzák, hogy nem tud mit kezdeni a mobil megjelenéssel, most inspirációt nyerhettek volna, de inkább megijedtek a verseny lehetőségétől.