Alig pár éve terjedt el az újságírásban a "digital first", azaz az online felületet előtérbe helyező szerkesztési irányzat, a print média példányszámainak esésére és az internet penetráció markáns növekedésére adott reakcióként. A technológia világa azonban gyorsan változik, megjelent az új jelszó; "mobile first". Ez már nem csak a tartalomfogyasztókra áhítozó médiavállalatokról szól, hanem a net gyökeres átalakulásáról.
A nemzetközi trendek is azt mutatják, hogy növekszik a mobilinternet lefedettség, a világ egyes részein pedig a desktop PC korszakot kihagyva az okostelefonok jelentik "az internetet". Bonyolítja a helyzetet, hogy a poszt-PC korban egyszerre jelentek meg az ultrabookok, okostelefonok és táblagépek. A napjainkban egyre elterjedtebb adatvezérelt alkalmazásoknak ebben a környezetben kell helytállniuk.
Az adatelemző szoftverek és dashboardok (adatösszesítő táblázatok) a szakemberek számára jó szolgálatot tehetnek egy táblagépen, ahogy a fenti JMP Graph Builder appot bemutató videó is mutatja. De mennyire használható egy ilyen eszköz egy okostelefonon? Az elemző hogyan kommunikálja eredményeit, hogy kollégái vagy az egyszerű felhasználók is megértsék?
A mobilok nyújtotta kontextus kihasználása és összekapcsolása a big data nyújtotta lehetőségekkel korántsem kézenfekvő. A blogunkon korábban már bemutatott Weotta az egyik legjobb példa a lokáció alapú ajánlás megvalósítására.
Zite: Personalized Magazine for iPad from zite.com on Vimeo.
Ma már a híraggregátor alkalmazásokkal Dunát lehet rekeszteni. De még a legjobbak sem tudtak kijönni hatékony mobilalkalmazással. A Zite és a news.me első körben iPad-re készítették el alkalmazásukat, a mobilos vonalon nem tudtak sok újat felmutatni. A legkifinomultabb ilyen alkalmazás, a Prismatic inkább elhalasztotta a mobilos verzió megjelenését, addig amíg valami olyan egyszerű felülettel nem tudnak előrukkolni mint, a Clear app.
A Clear egy egyszerű és jól körülhatárolt területhez - feladatkezelés - talált ötletes felhasználói felületet. Ez a megoldás azonban a régi, jól bevált papíralapú tennivaló listák kezelésétől nem különbözik lényegesen (ezzel nem akarjuk lekicsinyíteni az alapötletet). Az adatvezérelt alkalmazások esetében viszont nem tudunk ilyen analógiákat találni. Hogyan ajánljunk éttermeket egy mobilon, ha képesek vagyunk a netről kibányászni a vendéglátóipari egységeket, helyüket, nyitvatartásukat, jellegüket stb. stb.? Hogyan jelenítsük meg az információt? Hogyan jelenítsük meg a híreket egy híraggregátor csatornán?
Vitathatatlan, hogy a big data rengeteg lehetőséget hordoz magában, a trendek pedig azt mutatják, hogy internetezési szokásaink jelentős változáson mennek át. Az Iron Man, vagy a CSI sorozatok futurusztikus interfészei bizonyára jobban megfelelnének egy adatvezérelt alkalmazás kezeléséhez, de ettől még messze vagyunk. Addig marad a mobil, ami immár egyértelműen az első.