Nagyon érdekesnek találtam azt a 9 éve készített interjút, amit az übergizmo adott közre a napokban.
Önmagában a keresésben akkor még nem látszott, hogy milyen az igazi potenciál, hiszen Larry-ék még véletlenül sem az Excite vagy az Altavista keresőket látták utolérendő cégekként, hanem más online vállalkozásokat. Aztán a kereséssel kapcsolatban ott volt a nagy kérdés, amire akkor még ők sem tudták a választ, hogyan is lehet mindebből pénzt keresni, leszámítva persze az akkor még korlátlan aranybányának tűnő részvénykibocsátást.
Tanulságos az is, már akkor milyen fontosságot tulajdonított annak, hogy az alkalmazottak számára minnél jobb környezetet tudjanak biztosítani, amire máig legendásan nagy figyelmet szentelnek. Lehet tanulni tőlük.
Néhány konkrét részlet:
Hol látjátok magatokat, mondjuk 5 év múlva?
Sergey: Sok víz lefolyik még addig a Dunán. Sok hasznunk lesz még addig, a pénzügyin túl is. Például tapasztalatokat szerzünk. Ha egy másik céget szeretnénk majd kezdeni, elég könnyen megtudjuk majd tenni, hiszen mindenkit ismerünk már ebben az iparágban… Azt gondoljuk, hogy megvan a keresőnkben a potenciál arra, hogy örökre megváltoztasson dolgokat.
Mik a fő részei a munkátoknak?
Sergey: Tobb olyan fő része van, amitől szeretnénk megszabadulni. Próbáljuk átterhelni az alkalmazottakra, de még mindig mindketten sok programozási munkát is végzünk.
Aztán sok időt töltünk más cégekkel és kockázati tőkebefektetőkkel beszélgetve. mindennel, amit stratégiainak érzünk. Aztán valamiféle stratégiai tervezést is csinálnunk kell a cég számára.
A többi dolog, amit még csinálunk, hogy kivisszük a szemetet, kaját hozunk, biztosítjuk, hogy rendbe legyenek a telefonvonalak, számítógépeket rendelünk, és gondoskodunk minden másról.
Hétfőtől kezdve 6 teljes idejű alkalmazottunk lesz. Ezen a héten 5 van, múlt héten még 4 volt. Azt gondolom egy darabig még ilyen tempóban fog menni a növekedés.Aztán a végcél a nyilvános részvénykibocsátás?
Larry: Természetesen, igen.
Sergey: Többfelé vihetjük még a Google-t. Lehet, valaki felvásárol bennünket, és mi tovább folytatjuk a munkát. A másik lehetőség a részvénykibocsátás. Jobb lenne a saját lábunkon megállni, de mindkettő elképzelhető.Van bármilyen bevételetek most?
Sergey: Jelenleg ezen gondolkodunk… Valamiféle hirdetést felrakhatnánk. A lényeg, hogy olyan legyen, ami hasznos és nem lassítja le az oldalt. Így nem riasztjuk el az embereket, mégis lesz valamilyen bevételünk. Egy másik lehetőség a co-branding, hogy techniaki hátteret biztosítunk más oldalaknak.Egy szintre tudtok kerülni az AltaVista, Excite és más hasonló már jól bejáratott keresőkkel?
Sergey: Nem. Mi a Yahoo, Amazon, AOL cégekkel szeretnénk egy szintre kerülni. Az AltaVista vagy az Excite nem tűnnek ma sem nyerőnek.
Kérdés sem merülhet fel, hogy az elsőszámú szereplővé akarunk válni a keresésben. És úgy gondolom, hogy ezt meg is tudjuk valósítani, nem is sokára. Hogy mi lesz azután azt nagyon nehéz megjósolni.
Nincs ok arra, hogy ne tekintsük magasra. Ha jól csinálod a dolgokat, mindenkit átugorhatsz.