Marc Cuban, aki egyébként foglalkozása szerint milliárdos (például övé a Dallas Mavericks kosárlabda csapat) teszi fel a kérdést, miért nem részesülnek a tartalmak előállítói abból a pénzből, amit a Google keres a segítségükkel. Elég bombasztikusan fogalmaz, hiszen azt veti fel, hogy mi lenne ha a Yahoo fizetne a legnagyobb tartalomelőállítóknak, hogy tegyék elérhetetlenné a lapjaikat a Google számára, vagy megfordítva, kössenek exkluzív tartalommegjelenítési szerződést velük. Vajon mit tenne a Google a legjobb 1000 oldal nélkül? Például a Wikipedia forgalmának több, mint 60 százaléka jön a Google keresőn keresztül, ugyanakkor az ott végrehajtott keresések több, mint 5 százaléka(!) egy Wikipedia találatra való kattintással végződik.
Egyszerűen el lehetne intézni az egész kérdéskört, mondván a tartalomelőállítók úgy részesednek a bevételekből, hogy forgalmat kapnak a Google-n keresztül, amiből aztán akár pénzt is kereshetnek. Azért nem ennyire egyszerű ez a kérdés. Más iparágakban máshogy alakult a bevételmegosztás.
Alexander Ginzburg a rádiózást hozza analógiaként. (A címben feltett kérdés egyáltalán nem új, ő tavaly októberben fogalmazta meg.) A rádiótársaságok a lejátszott zenék után jogdíjat fizetnek a szerzőknek. Teszik ezt annak ellenére, hogy maguk a szerzők is érdekeltek a rádiós "megjelenésben" hiszen forgalmat terel hozzájuk az adó - lemezeiket, dalaikat többet fogják keresni a boltokban, interneten. Vagy említhetnénk a bulvárújságírást, ahol egy-egy sztár képeiért milliókat fizetnek, annak ellenére, hogy nagyon sok esetben maga a média, ami fenntartja a "sztárság" látszatát.
Tehát a "forradalmi" kérdés. Nem járna valamennyi pénz a tartalomelőállítóknak is?
Az érkezett hozzászólások alapján a témát egy kicsit tovább is folytattam...