A kollaboratív keresést említettem, mint egy több szakértő által emlegetett irányt. A TechCrunch konferencia első napján mutattak be többek között egy érdekes keresőt, ami ilyen megoldásra épül. A német FAROO hagyományos értelemben (crawler) nem járja be a webet, nem épít központi adatbázist, hanem a felhasználók által letöltött programmal monitorozza, hogy merre jár a felhasználó. Így az indexépítés és sorrendezés is P2P alapon működik az egyes felhasználók gépeit használva fel erre. A keresési eredmények sorrendjét az oldalak látogatásának népszerűsége határozza meg alapvetően.
A FAROO a hirdetési bevételeit is megosztja a felhasználókkal maximum 50 százalékos mértékben (mondjuk ez elég érdekes megoldás, mert ezzel gyakorlatilag érdekeltté válnak a felhasználók a hirdetésekre való kattintásban, ami viszont kérdésessé teszi a hirdetés hatékonyságát a hirdető szempontjából), és a hirdetések megjelenésében célzottan járnak el, amennyiben az adott felhasználót különösen érdeklő hirdetéseket igérnek. Érdekes koncepció, kérdés azonban, hogyan akadályozzák meg, hogy a nem túl minőségi, de látogatott oldalak (pl. szexoldalak. Ígérik, hogy valahogy védik a spamet...) hangsúlyt kapjanak. Mindenesetre beregisztráltam a kipróbálásra, és megfogom osztani a tapasztalataimat.