Egyik kedves olvasónk nekünk szegezte a kérdést, hogy akkor most mi ez a nowcasting őrület. A legegyszerűbb válasz az, hogy az ún. high-frequency real time, azaz nagyon gyorsan frissülő valós idejű adatok segítségével beleláthatunk a jelenbe. Ez elsőre nem tűnik egy nagy dobásnak, de gondoljunk bele abba, hogy a legtöbb gazdasági statisztikát havonta közlik, és általában bizonyos időközönként ki is igazítják a jelentéseket. Ilyen körülmények között nagyon hasznos lehet látni a pillanatnyi állapotot is, amire már lehet rövidtávú előrejelzést is adni. A hosszabb válaszhoz a mindenki által ismert Google eszközeit hívjuk segítségül.
A Google Trends eszközt nagyon sokan kedvelik, mivel betekintést nyújt egy-egy keresési kifejezés népszerűségébe és immár minden év végén szerepelnek a hírekben az ún. Zeitgeist helyezettek, azaz egy térség legnépszerűbb keresései. A Google kutatói 2009-ben a Nature-ben publikálták tanulmányukat arról, hogy eszközük az influenza trendek előrejelzésében is hasznosítható, s innét nem volt megállás.
A Google vezető közgazdásza Hal Varian szintén 2009-ben publikálta híres Predicting the Present with Google Trends című tanulmányát, ami a nowcasting irodalomban legtöbbet idézett mű lett. Varian kutatásai alapozták meg a Google Correlate eszközt, ami tkp. lehetővé teszi, hogy a felhasználó által megadott idősorhoz a Google Trends adataiból automatikusan megkapjuk azon idősorokat, melyek korrelálnak adatainkkal.
Habár fantasztikus eszközt adott kezünkbe a Google, nem árt megjegyezni, hogy maga Varian is arra ösztönöz mindenkit, akinek hasonló adatai vannak, hogy próbálják meg ezeket valahogy kombinálni. Sajnos/szerencsére azonban nehezen elképzelhető, hogy a hitelkártya adatok, vagy éppen a kiskereskedelmi forgalom adatai elérhetők lesznek mindenki számára. Azonban hatalmas mennyiségű adatot gyűjt immár a kormányzati szektor is, ezek általában amúgy is nyilvánosak, érdemes ezeket elérhetővé tenni, mivel így az ipar is növelheti hatékonyságát, továbbá a civil kontroll és a tudományos elemző munka eredményessége is növelhető így.
Érdemes megjegyezni, hogy a nowcasting területén alkalmazott korrelációs módszerek nem szólnak az okságról! Minden statisztika órán elhangzik, hogy a korreláció nem jelent okságot, a Wikipedia pedig külön szócikket szentel a "correlation does not imply causation" frázisnak. Ezért az ilyen vizsgálatokat fogadjuk egészséges szkepticizmussal!