A Google egyik erőssége, hogy egyszerű felületen teszi elérhetővé az információk tömegét. Annyira bevált a megszokott dizájn, hogy nem is változtattak rajta és valószínűleg nem is fognak. Most két olyan keresőt mutatunk be ami nem radikálisan, de szakított a Google vonallal.
Quintura
A Quintura orosz fejlesztés, felülete természetesen angolul is elérhető. A keresés során egy a keresett kifejezéshez kapcsolódó szavakból álló szófelhővel segíti a felhasználót, ezért a fejlesztők vizuális keresőnek nevezik a terméket. Habár az alapötlet nagyon jó, az eredeti elgondolásból, melyben a szófelhő és a találatok a képernyőn egymás mellett helyezkedtek el és kb. ugyanakkora területet foglaltak el, erősen visszavettek.
A felhő mára a keresődoboz alá került, sokkal kisebb és fókuszáltabb lett. Az eredmények tálalása is sokkal konzervatívabb (Google-szerűbb).
A Quintura kezdeti lelkesedése érthető volt, hiszen a legtöbb elemző úgy gondolja, hogy a mobil korban igazi lépéselőnyt jelenthet egy könnyen használható vizuális kereső (pl. Morville és Callender: Search Patterns könyve is méltatta ezt a kezdeményezést). A “gyökerekhez” való visszatérést komoly figyelmeztetésként is értelmezhetjük, hiszen nyilvánvalóan alapos felhasználói elemzések előzték ezt meg.
Lexxe
A Lexxe első látásra semmiben sem különbözik a Google-től.
Az előző posztban bemutatott Blekko-hoz hasonlóan a felhasználó szándékának egyértelműsítésére törekszik. Az ún. semantic keys (szemantikai kulcsok) lehetővé teszik, hogy olyan találatokat kapjunk, melyek jobban megfelelnek eredeti szándékunknak.
Az igazi újítás a bal felső sarokba helyezett összefoglaló táblázat, ill. a találatokban sárgával kiemelt információ. Ha pl. árra (price: maserati) keresünk, akkor nem a keresett kifejezést látjuk kiemelve, hanem az aktuális árakat.
Hasonlóan, ha pl. színre (color: maserati) keresünk, az összefoglaló dobozban színneveket találunk, és szintén színnevek vannak kiemelve a találati listában is.
Nagy kérdés, hogy melyik út jelenti a jövőt (netán a két megoldás kombinációja, a kulcsok szerepeltetése a felhőben?), de mindkét kereső próbálkozása azt jelzi, hogy nehéz változtatni a berögződött szokásokon, viszont okosan lehet valami újat mutatni.