Egy barátom hívta fel a figyelmemet a HVG cikkére, amit olvasásra ajánlok. Kiemelnék belőle néhány gondolatot, ami a kereséshez szorosabban kapcsolódik.
Egyes felmérések szerint csupán a felhasználók 42 százaléka találja meg az interneten amit keres, és az ott vásárlók több, mint 62 százaléka feladja a keresést a konkrét vásárlás előtt.
Személyes tapasztalatom is aláhúzza ezt. Gyakan találkozom a kéréssel, hogy keressek meg valakinek valamit az Interneten, mert ő nem találta meg. Pedig guglizni már tud... Egyáltalán nem lefutott kérdés a keresés. Természetesen mondhatja valaki, ha jól van megfogalmazva a keresőkifejezés, akkor meg lehet találni bármit. Úgy gondolom azonban, hogy ebben segítséget kell nyújtani a felhasználóknak, amit egyébként egyre inkább meg is tesznek a keresők.
Egy hatékony belső kereső üzemeltetéséhez érdemes odafigyelni, hogy a találatok láthatóan különüljenek el egymástól, és mindenképpen alá legyenek linkelve, azaz a látogatók már innen eljuthassanak az őket érdeklő tartalmakra. Ha valamilyen keresőszóra az oldalunk nem tud értékelhető tartalmat felkínálni, mindenképpen adjunk lehetőséget a továbblépésre, egy új keresés indításának lehetőségével és olyan linkekkel, amik a keresőszóhoz hasonló tartalmakra mutatnak.
Sajnos Magyarországon ezt még kevesen veszik csak komolyan. Nem egy olyan komoly tartalommal rendelkező magyarországi oldallal találkoztam, amelynek rendkívül gyenge keresője van. Nem kezeli például az ékezetes betűket, többszavas keresőkifejezéseknél olyan találatokat is hoz, amelyikben csak az egyik szó fordul elő.
Legyünk igényesebbek egy kicsit: tegyünk meg mindent, hogy megtaláljanak bennünket (ezzel foglalkozik a keresőoptimalizálás), illetve tegyük minél könyebben megtalálhatóvá a tartalmakat az oldalunkon belül is, ha már egyszer odataláltak.