HTML

Precognox

 precognox-logo-cmyk-620.jpg

A blog készítői a Precognox Kft. keretein belül fejlesztenek intelligens, nyelvészeti alapokra épülő keresési, szövegbányászati, big data és gépi tanulás alapú megoldásokat.

Az alábbi keresődoboz segítségével a Precognox által kezelt blogok tartalmában tudsz keresni. A kifejezés megadása után a Keresés gombra kattintva megjelenik vállalati keresőmegoldásunk, ahol további összetett keresések indíthatóak. A találatokra kattintva pedig elérhetőek az eredeti blogbejegyzések.

Ha a blogon olvasható tartalmak kapcsán, vagy témáink alapján úgy gondolod megoldással tudunk szolgálni szöveganalitikai problémádra, lépj velünk kapcsolatba a keresovilag@precognox.com címen.

Precognox Blogkereső

Document

opendata.hu

opendatahu45.jpg

Az opendata.hu egy ingyenes és nyilvános magyar adatkatalógus. Az oldalt önkéntesek és civil szervezetek hozták létre azzal a céllal, hogy megteremtsék az első magyar nyílt adatokat, adatbázisokat gyűjtő weblapot. Az oldalra szabadon feltölthetőek, rendszerezhetőek szerzői jogvédelem alatt nem álló, nyilvános, illetve közérdekű adatok.

Facebook oldaldoboz

Blog figyelése (RSS)

 Add hozzá az RSS olvasódhoz

Ha levélben szeretnél értesülni az új cikkekről:

Star Wars text mining

visualizing_star_wars_movie_scripts_precognox.jpgA long time ago, in a galaxy far, far away data analysts were talking about the upcoming new Star Wars movie. One of them has never seen any eposide of the two trilogies before, so they decided to make the movie more accessible to this poor fellow. See more...

Főbb témák

adatbányászat (9) adatelemzés (6) adatok (13) adatújságírás (16) adatvizualizáció (18) AI (14) alternatív (6) alternatív keresőfelület (26) beszédtechnológia (13) big data (51) bing (14) blogkereső (6) CEU (6) clustering (6) conTEXT (8) dashboard (6) data science (8) deep learning (15) egészség (7) egészség kereső (7) előadás (7) emócióelemzés (35) Facebook (9) facebook (8) gépi tanulás (15) Google (24) google (57) gyűlöletbeszéd (7) hackathon (10) hálózatelemzés (14) internetes keresés (27) internet hungary (6) képfeldolgozás (8) képkereső (8) keresés (68) kereséselmélet (8) keresés jövője (55) keresés problémái (39) keresők összehasonlítása (9) keresőoptimalizálás (6) kereső szándéka (11) kereső tanfolyam (9) kereső teszt (15) kognitív nyelvészet (12) konferencia (46) könyvajánló (24) korpusznyelvészet (14) közösségi keresés (8) közösségi média (6) különleges keresők (7) kutatás (7) LDA (10) lda (10) live (13) magyar kereső (9) marketing (8) meetup (41) mesterséges intelligencia (14) metafora (7) mobil (37) mobil keresés (17) Neticle (9) NLP meetup (17) Nuance (9) nyelv (6) nyelvészet (30) nyelvtechnológia (73) open data (12) open knowledge (7) orosz (6) Pennebaker (6) politikai blogok (22) Precognox (55) Precognox Labs (14) Python (13) R (19) spam (6) statisztika (11) számítógépes nyelvészet (8) szemantikus keresés (19) szemantikus kereső (9) szentimentelemzés (35) szövegbányászat (18) társadalomtudomány (7) tartalomelemzés (55) tartalomjegyzék (6) tematikus kereső (19) topik modellek (6) Twitter (18) twitter (15) vertikális kereső (9) vizualizáció (13) yahoo (26) Címkefelhő

A blog tartalmai CC licenc alá tartoznak

Creative Commons License
Kereső Világ by Precognox Kft. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://kereses.blog.hu/.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://precognox.com/.

A Kereső Világ blogon közölt tartalmak a Precognox Kft. tulajdonát képezik. A tartalom újraközléséhez, amennyiben nem kereskedelmi céllal történik, külön engedély nem szükséges, ha linkeled az eredeti tartalmat és feltünteted a tulajdonos nevét is (valahogy így: Ez az írás a Precognox Kft. Kereső Világ blogján jelent meg). Minden más esetben fordulj hozzánk, a zoltan.varju(kukac)precognox.com címre írt levéllel.

Creative Commons License

Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd!

 

Keresési nehézségek a karantén idején

2020.05.25. 12:04 Szerző: Hódi Péter Címkék: keresés karantén keresőmotor webinar Precognox vállalati kereső vállalati keresés intelligens keresés

vallalati_kereses_a_karanten_idejen.png


A vírushelyzet következtében számos vállalkozás kénytelen áttérni az otthoni munkavégzésre. Sok cég azonban nincs felkészülve az ebből adódó problémákra. Meg kell teremteni a technikai feltételeket a home office megfelelő működéséhez. Ezzel egyidejűleg új módszereket is be kell vezetni annak érdekében, hogy a vállalkozás sikeresen tudjon továbbra is működni.
Az eltérő szakmai területeket természetesen más és más nehézségek jellemzik, az azonban kijelenthető, hogy a vállalati adatokhoz történő hozzáférés biztosítása minden esetben alapvető fontosságú.

  • Nálad van?
  • Átküldenéd?
  • Hol találom ezt?
  • Kinél lehet?


Az ilyen jellegű kérdések mutatnak rá igazán a háttérben meghúzódó céges problémákra. Ezek megoldása az egyik legsürgősebb feladat most a cégek életében. Különösképpen a közép-vagy nagyvállalkozások esetében, ahol a dolgozók akár napi szinten is több ezer dokumentumot használnak, keresnek, mozgatnak elektronikus úton. Ez komoly kihívást jelent a vállalkozások számára, melyet megfelelő, speciális megoldás nélkül szinte lehetetlen hatékonyan kezelni.
A dokumentumok és adatforrások esetében biztosítani kell, hogy a munkatársak hozzáférjenek a keresett tartalmakhoz, illetve azok között pillanatok alatt keresni is tudjanak. Ezt az is nehezíti, hogy a vállalati információk gyakran a legkülönfélébb rendszerekben találhatóak:

  • ERP vagy CRM rendszer
  • hibajegy kezelő
  • JIRA
  • Confluence
  • Onenote
  • Sharepoint
  • Alfresco
  • bármely CMIS repository
  • DropBox
  • Google Drive
  • HDFS
  • LiveLink (OpenText)
  • Documentum
  • Meridio
  • FileNet (IBM)
  • különféle levelező rendszerek


A tartalmakhoz történő hozzáférést pedig megfelelő jogosultságkezelés és speciális keresési lehetőségek biztosítása mellett kell megvalósítani. Ez a folyamat a vállalati keresés, a megoldás pedig a vállalati kereső.

  • Hogyan valósul meg az igazán hatékony vállalati keresés?
  • Milyen előnyöket biztosít a Vállalati kereső?
  • Milyen további előnyökkel jár a vállalati keresés a home office időszakában?


Amennyiben Önt is foglalkoztatják a fenti kérdések és többet szeretne megtudni a vállalati keresésről, vegyen részt a Precognox ingyenes online előadásán! A webinaron a részvétel ingyenes, kizárólag regisztrációhoz kötött.

vallalati_kereses_a_karanten_idejen_google_form2.png

Részletek:


Cím: Vállalati keresés a karantén idején (és után)
Előadás időpontja: 2020.06.09. 16:00
Regisztráció

A Kereső Világ a Precognox Precognox szakmai blogja A Precognox intelligens, nyelvészeti alapokra építő keresési, szövegbányászati és big data megoldások fejlesztője.

Szólj hozzá! • Kövess Facebookon • Iratkozz fel értesítőre

Mit és hogyan keresünk a koronavírus idején?

2020.03.31. 12:59 Szerző: Hódi Péter Címkék: keresés keresési kifejezések keresési trendek Google Trends koronavírus

mit_es_hogyan_keresunk_a_koronavirus_idejen.jpg


A keresés, mint korlenyomat

A webes keresőfelületeken használt keresési kifejezések egyfajta korlenyomatot képeznek, hiszen visszatekintve azokra megtudhatjuk, az adott időszakban éppen mi foglalkoztatta az emberiséget. A rendkívüli helyzetek pedig minden esetben hirtelen és drasztikusan változtatják meg a keresési szokásokat. Most pedig igazán különleges helyzetben vagyunk a koronavírus okozta világjárvány következtében.

Változások és aktualitások a keresésben

Tavalyi cikkünkből kiderült, hogy melyek voltak 2018-ban a népszerű keresési kifejezések. Most vegyük górcső alá, hogy a mostani helyzetben hogyan változtak meg a keresési trendek: hol, hogyan és mi után kutatnak a felhasználók az interneten.

Az Egyesült Királyságban például jelenleg az alábbi kérdések merültek fel leggyakrabban a koronavírus kapcsán:

  • A taxik továbbra is járnak koronavírus alatt?
  • Mennyi ideig tartanak a koronavírus tünetei?
  • Mikor fog megállni a koronavírus?
  • Koronavírusos-e Boris Johnson?
  • Meddig marad életben a koronavírus a felületeken?


Az Egyesült Államokban pedig az alábbiak voltak a legnépszerűbb (koronavírussal kapcsolatos) kérdések 2020.03.29-én:

  • Hány koronavírus eset van New York-ban?
  • Mikor van Húsvét 2020-ban? (kakukktojás)
  • Milyen tünetei vannak a koronavírusnak?
  • Mennyi ideig tart a koronavírus?
  • Meddig él meg a koronavírus a felületeken?

Jól látható, hogy a leggyakoribb kérdések szinte egytől egyig kapcsolódnak a világjárványhoz.

Visszakanyarodva 2019-hez, a fenti 2 országban ezek voltak a legnépszerűbb keresési kifejezések:

egyesult_kiralysag_usa.jpg

TOP 10 keresési kifejezés az Egyesült Királyságban és az USA-ban (2019)

Érdemes lesz majd megnézni, hogy a jelenlegi helyzet hogyan fog hatni a teljes idei esztendő legnépszerűbb kereséseire. Erre csak 2021-ben kapunk majd választ és nagyban fogja befolyásolni az is, hogy a koronavírus okozta egészségügyi és gazdasági hatások milyen hosszan húzódnak majd el.

Így keresünk mi, magyarok

Térjünk át hazánkra is, hiszen minden országban a belföldi történések is nagyban befolyásolják, hogy mit és hogyan keresünk. Míg 2019-ben az alábbiak voltak a népszerű témák:

  • Önkormányzati választás
  • Andy Vajna
  • Notre-Dame
  • Love Island
  • Cameron Boyce
  • Exathlon
  • Black Friday
  • Csernobil (sorozat)
  • Berlini fal leomlása
  • Európai parlamenti választás

,addig 2020 márciusában (az utóbbi napokban) éppen ezek foglalkoztatják leginkább a magyarokat a koronavírus mellett:

  • kijárási tilalom és korlátozás
  • óraátállítás
  • ötöslottó nyerőszámok
  • Nélküled (dal)
  • M5 műsora

A fenti listából tehát jól látszódik, hogy mi magyarok szintén fogékonyak és kíváncsiak vagyunk a napi hírekre. Az olyan pillanatnyilag népszerű keresési kifejezések, mint

pedig azt mutatják, hogy sokan követik a bulvárhíreket, illetve a közösségi médiában felkapott témákat.Szóval így keresünk Magyarországon és külföldön a koronavírus időszakában. Mi ezt a korlenyomatot fogjuk adni a jövőnek. Az persze már más kérdés, hogyan és mit fogunk keresni a járvány lecsengése után, amelynek bekövetkeztét már nagyon várjuk.

A cikkben található információk megszerzésében a Google Trends volt segítségünkre.

Kezdőkép: Pixabay

A Kereső Világ a Precognox Precognox szakmai blogja A Precognox intelligens, nyelvészeti alapokra építő keresési, szövegbányászati és big data megoldások fejlesztője.

2 komment • Kövess Facebookon • Iratkozz fel értesítőre

Hogyan oldható meg a tömeges keresés?

2020.02.07. 10:44 Szerző: Hódi Péter Címkék: keresés alternatív keresőfelület keresés problémái keresőmotor tömeges keresés

 Mi a tömeges keresés?


Tömeges keresésről akkor beszélünk, amikor a felhasználó nagy mennyiségű keresőkifejezéssel kíván lekérdezést végrehajtani a keresőmotor felületén.


A tömeges keresés problematikája


Amennyiben kizárólag egy kifejezésre kíván a felhasználó rákeresni, akkor egyszerűen lehetséges a keresés a keresőmotor felületén. Több, de még mindig alacsony számú keresés elvégzése is megvalósítható ily módon, bár már jóval időigényesebb a folyamat. De mi van akkor, amikor hatalmas mennyiségben van szükség a keresések futtatására? Ilyenkor beszélünk tömeges keresésről. Ezekben az esetekben nem lehet opció a keresések – lekérdezések – egyenkénti elvégzése.


Mikor lehet szükség tömeges keresésre?


Számos oka lehet annak, hogy tömeges keresésre van szükségünk, ilyenek lehetnek, amikor egy adatbázisban párhuzamosan kell keresni, egymással valamilyen közös csoportba tartozó (azonos entitású) kifejezésekkel történő egyezésre. Például egy több száz névből álló lista minden egyes elemével történő keresést kíván a felhasználó végrehajtani.


Hogyan valósítható meg a tömeges keresés?


A tömeges keresés megvalósításához először szükség van a keresési kifejezéseket tartalmazó táblázat összeállítására. Az elkészített táblázat akár több oszlopból is állhat. A kész táblázat a speciálisan erre a célra fejlesztett keresőmotor (Enterprise Bulk Search) felületén egyszerűen feltölthető.
A feltöltött táblázat a keresőfelületen tovább szerkeszthető és menthető. Külön megadható, hogy a táblázat mely oszlopaiban szereplő kifejezésekkel kíván a felhasználó keresni.

bulk_search_g2.JPG


A keresőfelületen számtalan keresési opció elérhető. Kereshetünk akár az adatbázisból kinyert entitások (pl.: nevek, szervezetek, dátumok) között, indíthatunk összetett keresést, de akár használhatunk speciális keresési operátorokat is. Az összeállított keresés és a találatok is külön-külön menthetőek. A találati lista pedig már a tömeges keresővel összekapcsolt vállalati kereső felületén szűkíthető és sorba rendezhető.

bulk_search_crozdesk.jpg


Milyen előnye van a tömeges keresésnek?


Amellett, hogy a tömeges keresés az erre a célra speciálisan kifejlesztett keresőmotorral rendkívül időtakarékosan oldható meg, még olyan opciók is elérhetők, amelyek egy hagyományos keresőmotor esetén nem állnak rendelkezésre. Így a tömeges keresés már nem jelenthet többé kihívást.

A cikkben bemutatott tömeges keresés végrehajtására alkalmas Enterprise Bulk Search keresőmotort a Precognox fejlesztette.

A Kereső Világ a Precognox Precognox szakmai blogja A Precognox intelligens, nyelvészeti alapokra építő keresési, szövegbányászati és big data megoldások fejlesztője.

Szólj hozzá! • Kövess Facebookon • Iratkozz fel értesítőre

Keresőmotor vs. vállalati keresőmotor

2020.01.07. 14:35 Szerző: Hódi Péter Címkék: keresés internetes keresés alternatív keresőfelület keresőmotor vállalati kereső vállalati keresés

Mindenki használ keresőmotorokat, de tudjuk is őket sikerrel használni? A HVG cikke segít abban, hogyan használjuk a netes keresőket. A cikk tematikáját követve összehasonlítjuk, hogy miben tér el egy vállalati kereső (példánkban a Precognox által kifejlesztett TAS Vállalati kereső) használata egy jól megszokott keresőmotorétól. Érdemes lesz a két cikket párhuzamosan olvasni.


1. Végezzünk még egy keresést

- valójában érdemes többszöri, eltérő keresőkifejezéssel történő keresést futtatni, azonban a vállalati keresőnél ilyenkor segíthet az összetett keresési opció (több keresési kifejezés és relációjuk egyidejű megadása) alkalmazása. A másik nagy segítség a beépített szinonimaszótár, az ún. tezaurusz, mely a benne rögzített szópár-kapcsolatok által segít a további releváns találatok elérésében.

thesaurus_manager.JPG

szópár felvétele a TAS Thesurus manager-ben

 

2. Ellenőrizzük a források hitelességét

- vállalati kereső esetén nincs szükség erre, hiszen kizárólag olyan (összegyűjtött) tartalmak között történik a keresés, melynek hitelessége és relevanciája megfelelő, hiszen azokat mi választottunk ki, mint hiteles adat.

3. Kérdezzünk, ne válaszoljunk

- a vállalati adatok keresése esetén ritkán keresünk kérdésekkel, kivétel ez alól, amennyiben az összegyűjtött tartalmak kimondottan ilyen jellegű, oktatási szándékú anyagokat tartalmaznak. A kérdésekkel történő keresés leginkább a netes keresők alkalmazásának sajátossága, hiszen ma már a legtöbb cikk éppen a keresőoptimalizálás miatt is gyakran kérdések mentén íródik.

4. Szűkítsük a keresést:

- természetesen a vállalati kereső esetében is lehetséges a találatok szűkítése facet-ek segítségével. A találatok sorba rendezése is lehetséges az előre beállított sorba rendezési elvek (relevancia, olvasottság, megjelenési dátum) alapján.

5. Keressünk többféle módon:

- attól, hogy a vállalati keresőnkben kaptunk találatot, természetesen indokolt lehet egy további keresési kifejezés vagy keresőmotor alkalmazása is, hogy a kapott találatokat össze tudjuk vetni.

osszetett_kereses.JPG

 összetett keresés a TAS Vállalati keresőben

6. Használjunk más eszközöket is

- a vállalati kereső felületén futtatott kereséseinket természetesen érdemes lehet egyéb speciális platformokon (videómegosztók, tematikus oldalak) is elvégezni, figyelembe véve azok sajátosságait.

+1 Használjunk speciális keresési operátorokat:

- ezek segítségével egészen összetett kereséseket is elvégezhetünk. Bizonyos ilyen operátorok ismert webböngészőkben is elérhetőek. Arról, hogy melyek is ezek, Mik azok a keresési operátorok és milyen szerepük van a keresőmotoroknál? című cikkünkben olvashat bővebben

Amennyiben többet szeretne tudni a vállalati kereső működéséről, kérjük olvassa el Tudja meg videónkból pár perc alatt hogyan működik egy vállalati kereső! című cikkünket is.


Képek: TAS Vállalati keresőmotor (Precognox)

A Kereső Világ a Precognox Precognox szakmai blogja A Precognox intelligens, nyelvészeti alapokra építő keresési, szövegbányászati és big data megoldások fejlesztője.

Szólj hozzá! • Kövess Facebookon • Iratkozz fel értesítőre

Mik azok a keresési operátorok és milyen szerepük van a keresőmotoroknál?

2019.10.29. 15:29 Szerző: Hódi Péter Címkék: keresés keresési kifejezések speciális karakterek keresési operátorok

A keresési operátorok olyan speciális karakterek, melyek segítségével egyedi lekérdezések állíthatók össze a keresőmotor kezelőfelületén. Használatuk által könnyebben és rövidebb idő alatt juthat el a felhasználó a keresett tartalomhoz, dokumentumhoz.

operatorok_1.JPG


A speciális keresések típusai:

 

  • helyettesítő karakterekkel történő keresés
  • fuzzy keresések
  • közelségi keresések
  • tartomány keresések
  • logikai operátorokkal meghatározott relációs keresések


Helyettesítő karakterekkel történő keresés


Egy karakter helyettesítésére a ”?” , több karakter kiváltására a ”*” szimbólumot használhatjuk, ily módon a ”te?t” keresőszóra találatként a test és tett szavakat is megkapjuk, míg például ”*est” keresésnek a Budapest vagy az Everest szavak is megfelelnek.


Fuzzy keresések


A Fuzzy keresések olyan kifejezéseket keresnek, amelyek néhány betű eltéréssel hasonlítanak a megadott kifejezésre. Fuzzy kereséshez a ”~” szimbólumot használhatjuk, melyet a keresési kifejezés végére írhatunk, utána akár számmal megadva, hogy maximálisan hány betű eltérést tolerálunk. Természetesen a keresési kifejezés, amely után írjuk a hullámvonalat, maga is találat lesz.
A ”tető~2” keresésre tehát az alábbi találatok érkezhetnek:

  • tető
  • tetű
  • test
  • tett
  • teve

Közelségi keresések


A közelségi keresések egy megadott távolságon belül keresnek szavakat. Közelségi keresés végrehajtása lehetséges a keresési kifejezések után a ”~” karakter, illetve egy numerikus érték megadásával és az így kapott teljes keresési kifejezés idézőjelbe történő foglalásával. Például “egyedi bútor”~3 esetén minden olyan szöveges tartalom találat lesz , amelyekben az „egyedi” és a „bútor” szó maximálisan 3 szó távolságra található.
Tartomány keresések
Tartományi keresések esetén időintervallumra vagy akár maximális oldalszám mennyiségre is szűkíthető egy keresés. Ilyen esetben a találati listát nem utólag (szűrők segítségével) szűkíti a felhasználó.


Logikai operátorok


A logikai operátorok használatával meghatározható a keresőkifejezések közötti reláció. Az összes kifejezést tartalmazó dokumentumokra az ÉS (AND), a valamelyiket tartalmazóra a VAGY (OR) reláció alkalmazható. Amennyiben egymást kizáró kifejezésekkel kíván keresést futtatni a felhasználó, akkor a NOT relációval teheti ezt meg. Ebben az esetben nem szerepelhetnek együtt az adott tartalomban a keresési kifejezések.


A fent leírt speciális operátorok segítségével végrehajtott keresések ugyanakkor nem jelentik azt, hogy ezen speciális karakterekre (az ún. foglalt karakterek) direkt módon nem lehetséges a keresés, mert ez a “\” jellel kiváltható, így például az "autó\?" -val keresve az autó?,mint kifejezés válik kereshetővé.

Általánosan elfogadott foglalt karakterek:
+ - = && || > < ! ( ) { } [ ] ^ " ~ * ? : \ / AND OR NOT


Egyes keresőmotorok esetén természetesen a speciális operátorok és használati metódusuk eltérőek lehetnek. Mi a Precognox által kifejlesztett TAS Vállalati keresőmotornál használt karaktereket vettük figyelembe, amelyek használatával egészen összetett keresések hajthatók végre, így integrálásuk egy vállalati keresőmotor esetén szinte elengedhetetlen.

 

A fent leírt keresési operátorokat ki is próbálhatja Blogkeresőnkben.

A Kereső Világ a Precognox Precognox szakmai blogja A Precognox intelligens, nyelvészeti alapokra építő keresési, szövegbányászati és big data megoldások fejlesztője.

Szólj hozzá! • Kövess Facebookon • Iratkozz fel értesítőre