A Google kereső piaci helyzete
A Google kereső világpiaci elsősége vitathatatlan. Toronymagasan vezet versenytársai előtt. Ezt pedig lehetetlen figyelmen kívül hagyni manapság, amikor minden vállalkozás a lehető legoptimálisabban szeretné felhasználni a hirdetési budget-jét.
Mivel a felhasználók zöme a Google keresőmotorját használja, ezért szinte minden cég olyan megoldásokat használ, amelyek segítségével a lehető legkönnyebben találják meg a potenciál vásárlói, ügyfelei, partnerei. Természetesen ezen megoldások közül is kiemelkedik a Google Ads (korábban Adwords), melynek alkalmazásával tovább erősödik a Google anyagi - és könnyen belátható, hogy - ezzel egyúttal piaci pozíciója.
Milyen megoldások alkalmazhatók, hogy sikeresen jelenjünk meg?
A Google keresési algoritmusait hétpecsétes titokként kezeli a cég, de tudjuk jól, hogy léteznek olyan eszközök, amelyekkel sikeresebben szerepelhetünk a Google keresésekben, ami lényegében a találati listán elért helyezésünket jelenti. Kutatások alapján a szakemberek úgy tartják, hogy az átlagos felhasználó maximum a második találati oldalig lapoz, így amennyiben ezen találatok között nem szereplünk, akkor egészen kicsi az esély, hogy a felhasználó eljut a honlapunkra, webáruházunkba, blogunkra vagy éppen landing page-ünkre.
A találati pozíciónk erősítésére létezik ingyenes és fizetős megoldás is. Az ingyenesen alkalmazható “trükk” a SEO-zás, tehát a keresőoptimalizálás. Ez lényegében annyit tesz, hogy a számunkra releváns kulcsszavak mentén a lehető legtöbb és legszínvonalasabb tartalmat állítjuk elő. Tesszük mindezt úgy, hogy a “tartalomgyártás” során még arra is figyelünk, hogy a SEO szempontból fontos “beállításokat” is elvégezzük. Ezek lehetnek például a megfelelő cím kitalálása, metaadatok, címkék vagy képaláírások hozzáadása a tartalomhoz. Sokszor ez fáradságos munka és ráadásul nem feltétlenül érik el a kívánt hatást, így további nagy mennyiségű munkaórát tölthetünk el az analitikai eszközökben (Google Analytics és Search Console) megjelenő eredmények bogarászásával, illetve a beállítási változtatásaink hatásának nyomonkövetésével. A SEO-zás előnye, hogy ingyenesen elvégezhetjük, ha kellő szakértelemmel rendelkezünk, de emellett igénybe vehetjük SEO szakember tudását is, ezzel átmenetet képezve az ingyenes és a Google fizetős megoldásai között.
A Google Ads viszont már tisztán piaci alapon működik, tehát fizetős szolgáltatás. Ennek használata szintén igényel szakmai tudást, de emellett eredményes használatát nagyban befolyásolja az anyagi ráfordítás. A Google Ads felületén eszközölt beállítások és az elköltött keretösszeg függvényében javíthatjuk szereplésünket a találati listán, mégpedig úgy, hogy kiemelt hirdetésként jeleníthetünk meg tartalmakat (ezek a találati lista tetején, mellett vagy alján jelennek meg). Nem szükséges ecsetelni, hogy ez mekkora előnyt jelent a hirdető számára - korábban már említettük, hogy a felhasználók többnyire csak az első két találati oldalon megjelenő tartalmakra kattintanak nagy valószínűséggel. További nagy előnye a Google Ads hirdetéseknek, hogy nem csak a találati lista elejére kerülünk, de ezzel%, még a konkurenciát is hátrébb sorolja a Google a találati megjelenítéseknél. Kijelenthetjük, hogy az ilyen fajta hirdetések vitathatatlan előnyt biztosítanak a nagyobb reklámköltési kerettel rendelkező óriáscégeknek.
* kép forrása: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share
Korrekt vagy sem a helyzet?
A Google piaci fölénye miatt egyből rá is vághatnánk: nem. Tudomásul kell azonban vennünk, hogy a piaci alapon működő vállalkozások (és a Google sem jótékonysági intézmény) diktálják a játékszabályokat. Amit tehetünk: megkeressük és megszerezzük a legjobb helyünket a versenytársaink között, követjük a trendeket és a lehető legtöbbet kihozzuk azokból a lehetőségekből, amelyek rendelkezésünkre állnak.
Az pedig, hogy a Google alkalmazások adta lehetőségeket hogyan használjuk ki - gondoljunk itt például a Google Ads-ben a konkurensek nevére kulcsszóként történő ráhirdetésre - már rajtunk múlik. Mert ez is része a piaci korrektségnek.
A cikkünk elején szereplő linken elérhető grafikonból kiolvasható, több mint 91%-os Google piaci részesedés fényében (bing - 2,69%, Yahoo - 1,46%, Baidu - 1,36%, YANDEX - 1%, DuckDuckGo - 0,6%) pedig úgy tűnik, hogy a helyzet (akár korrekt, akár nem), tehát a Google piacbefolyásoló szerepe nem egyhamar fog megváltozni.