HTML

Precognox

 precognox-logo-cmyk-620.jpg

A blog készítői a Precognox Kft. keretein belül fejlesztenek intelligens, nyelvészeti alapokra épülő keresési, szövegbányászati, big data és gépi tanulás alapú megoldásokat.

Az alábbi keresődoboz segítségével a Precognox által kezelt blogok tartalmában tudsz keresni. A kifejezés megadása után a Keresés gombra kattintva megjelenik vállalati keresőmegoldásunk, ahol további összetett keresések indíthatóak. A találatokra kattintva pedig elérhetőek az eredeti blogbejegyzések.

Ha a blogon olvasható tartalmak kapcsán, vagy témáink alapján úgy gondolod megoldással tudunk szolgálni szöveganalitikai problémádra, lépj velünk kapcsolatba a keresovilag@precognox.com címen.

Precognox Blogkereső

Document

opendata.hu

opendatahu45.jpg

Az opendata.hu egy ingyenes és nyilvános magyar adatkatalógus. Az oldalt önkéntesek és civil szervezetek hozták létre azzal a céllal, hogy megteremtsék az első magyar nyílt adatokat, adatbázisokat gyűjtő weblapot. Az oldalra szabadon feltölthetőek, rendszerezhetőek szerzői jogvédelem alatt nem álló, nyilvános, illetve közérdekű adatok.

Facebook oldaldoboz

Blog figyelése (RSS)

 Add hozzá az RSS olvasódhoz

Ha levélben szeretnél értesülni az új cikkekről:

Star Wars text mining

visualizing_star_wars_movie_scripts_precognox.jpgA long time ago, in a galaxy far, far away data analysts were talking about the upcoming new Star Wars movie. One of them has never seen any eposide of the two trilogies before, so they decided to make the movie more accessible to this poor fellow. See more...

Főbb témák

adat (8) adatbányászat (11) adatelemzés (9) adatok (13) adatújságírás (16) adatvizualizáció (19) AI (19) alternatív (6) alternatív keresőfelület (28) analitika (6) beszédtechnológia (13) big data (55) bing (14) blogkereső (6) CEU (6) clustering (6) conTEXT (8) dashboard (6) data science (9) deep learning (18) egészség (7) egészség kereső (7) előadás (7) emócióelemzés (35) Facebook (9) facebook (8) gépi tanulás (18) google (59) Google (33) gyűlöletbeszéd (7) hackathon (10) hálózatelemzés (14) intelligens keresés (6) internetes keresés (35) internet hungary (6) képfeldolgozás (8) képkereső (8) keresés (87) kereséselmélet (8) keresési felület (6) keresés jövője (57) keresés problémái (41) keresők összehasonlítása (9) keresőmotor (16) keresőoptimalizálás (8) kereső szándéka (11) kereső tanfolyam (9) kereső teszt (15) kognitív nyelvészet (12) konferencia (46) könyvajánló (25) korpusznyelvészet (14) közösségi keresés (8) közösségi média (8) különleges keresők (7) kutatás (9) LDA (10) lda (10) live (13) machine learning (9) magyar kereső (9) marketing (8) meetup (41) mesterséges intelligencia (19) metafora (7) mobil (37) mobil keresés (17) Neticle (9) NLP (8) NLP meetup (17) Nuance (9) nyelv (7) nyelvészet (32) nyelvtechnológia (76) open data (12) open knowledge (7) orosz (6) Pennebaker (6) politikai blogok (22) Precognox (65) Precognox Labs (14) Python (14) R (19) spam (6) statisztika (12) számítógépes nyelvészet (9) szemantikus keresés (19) szemantikus kereső (9) szentimentelemzés (37) szöveganalitika (7) szövegbányászat (22) társadalomtudomány (7) tartalomelemzés (56) tartalomjegyzék (6) tematikus kereső (20) topik modellek (6) Twitter (18) twitter (15) vállalati kereső (7) vertikális kereső (9) vizualizáció (13) yahoo (27) Címkefelhő

A blog tartalmai CC licenc alá tartoznak

Creative Commons License
Kereső Világ by Precognox Kft. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://kereses.blog.hu/.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://precognox.com/.

A Kereső Világ blogon közölt tartalmak a Precognox Kft. tulajdonát képezik. A tartalom újraközléséhez, amennyiben nem kereskedelmi céllal történik, külön engedély nem szükséges, ha linkeled az eredeti tartalmat és feltünteted a tulajdonos nevét is (valahogy így: Ez az írás a Precognox Kft. Kereső Világ blogján jelent meg). Minden más esetben fordulj hozzánk, a zoltan.varju(kukac)precognox.com címre írt levéllel.

Creative Commons License

Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd!

 

Sakk-matt az embernek?

2019.03.22. 12:00 Szerző: Hódi Péter Címkék: játék sakk mesterséges intelligencia neurális hálók

 robot-2993561_1280.jpg

 

Az 1997-es év egy fontos időpont a sakk történetében, ekkor győzte le először egy computer – az IBM Deep Blue - az uralkodó sakkvilágbajnokot, Garri Kaszparov-ot. 

Húsz évvel később a Google - Alpha Zero nevű tanuló algoritmusa csupán 4 óra tanulás után már megverte a 2016-os év legjobb sakkgépének kikiáltott Stockfish 8-at egy 100 játszmából álló játékban, mindezt úgy, hogy 28 győzelem mellett 72 döntetlent ért el. Az előre megadott szabály szerint 3-4 ismétlődő (mindkét gép részéről azonos, oda-vissza történő lépés) után automatikus döntetlen következik.

 

Hogyan történhetett meg mindez?

Míg a korábbi gépek számítási tudásuk – körülbelül 200 millió pozíció számítása alig 1 másodperc alatt – miatt voltak kimagasló eredményre képesek az emberek ellen, addig a modern gépek már mély neurális hálóra épülő – az emberi agy működését mintázó – algoritmusok.

Matthew Lai Imperial College London-on végzett munkája által kifejlesztett Giraffe elnevezésű mesterséges intelligenciája például képes saját magát tanítani mégpedig oly módon, hogy a különböző állásokat az emberhez hasonló módon értékeli, különbözve ezzel az eddigi sakkgépektől.

A Giraffe technikai hátterét biztosító neurális hálózat olyan színvonalú játékra képes, mint a korábban évekig tartó finomhangolást igénylő gépek. A több rétegből álló idegi háló hangolása-tanítása számos példával – álláshelyzettel – történik.

A neurális hálók térnyerése egyrészről a tanulási folyamat jobb megértése általi precízebb finomhangolásnak, másrészről a tanításhoz rendelkezésre álló hatalmas annotált adathalmaznak köszönhető.

Lehetővé vált, hogy az un. mély neurális hálók ma már jobban teljesítsenek mintafelismerésben (például arc- és kézírás felismerés) mint az emberek. Nem is csoda, hogy a minták beazonosítása által képesek legyőzni az embert egy olyan bonyolult gondolkodásmódot igénylő játékban is, mint a sakk.

A Lai által alkotott háló 4 rétegű és minden helyzetet 3 különböző módon vizsgál meg. A teljes kép (globális állapot – a bábuk típusa és mennyisége a két oldalon, a mozgási lehetőségek) mellett vizsgálja azok helyzetét, illetve a pozíciókat, melyeket a bábuk támadnak avagy védenek.

A gép kimondottan életszerű sakkállásokkal lett trenírozva, így pontosabban és célratörőbben képes a következő lépést meghatározni. Természetesen a profi sakkvilágban ritkán fordulnak elő nagyon egyenlőtlen állások, de ezen szituációk (adathalmazok) megadása a gép számára szintén relevánsak, hiszen a tanulási folyamat alatt ilyen helyzetek is előfordulhatnak.

A neurális háló finomhangolásához irdatlan méretű adatbázisra volt szükség, Lai ezt 5 millió véletlenszerűen kiválasztott helyzetből állította össze és az ezekhez szintén véletlenszerűen hozzáadott lépésekkel összesen 175 millió pozíciót kreált. Ekkora adatbázisból már egy hagyományos sakkgép is sikereket ért volna el, de Lai célja az volt, hogy gépe magától tanuljon. A gép önmaga ellen játszott azzal a céllal, hogy minél jobban megtanulja kiértékelni a jövőbeni állásokat. Ez igen jól működött, hiszen a sakkban vannak jól körülhatárolható referenciapontok, melyek meghatározzák egy állás értékét, annak függvényében, hogy az adott helyzet a játék megnyeréséhez, elvesztéséhez vagy döntetlenhez vezet. Így a gép megtanulja, hogy mely pozíciók gyengék, illetve erősek.

 

Az eredmény

Az elérhető 15.000 pontból a Giraffe már rövid időn belül 6.000 pontot ért el, 72 óra elteltével pedig 9.700-at, mely az addig legerősebb sakkgép eredményével vetekedett. Ez azért volt hihetetlen, mert ilyen eredményt korábban kizárólag a gépek évekig tartó manuális és automatikus hangolásával lehetett elérni.

A Giraffe egyetlen hátránya, hogy a neurális hálónak nagyjából tízszer tovább tart az adatfeldolgozás, mint egy hagyományos sakkgépnek.

Azonban a Giraffe nem attól válik különlegessé, hogy számtalan jövőbeni lépést és helyzetet tud analizálni, hanem attól, hogy trükkös helyzeteket is az embertől elvárható intuitív módon képes értékelni. Ilyen helyzetek általában a nyitólépések, illetve a végjáték, melyben a Giraffe kimagaslóan teljesít.

Ekkor 2015-öt írtunk. És 2017-ben jött az Alpha Zero:

A mesterséges intelligencia kutatásával foglalkozó Deepmind által megalkotott algoritmus 24 órán belül szintén legyőzte a Stockfish világbajnok programot. Az Alpha Zero új korszakot nyit a sakkgépek világában. Arról, hogyan nyit az Alpha Zero, a Sakkvilág oldalán bővebben elolvasható.

 

Sakk-matt?

A neurális hálót alkalmazó, új generációjú sakkgépek teljes mértékben megreformálhatják a sakkot és a sakkjátszmák menetéről eddig alkotott elképzeléseket. E módon tanulhat az ember a saját maga által alkotott mesterséges intelligenciától. Így lesz egy sakk-matt helyzetből egy win-win szituáció.

 chess-316657_1280.jpg

 

Érdekes videók a témáról:

AlphaZero vs. Stockfish

Alpha Zero és a francia védelem

 

Források:

https://www.technologyreview.com/s/541276/deep-learning-machine-teaches-itself-chess-in-72-hours-plays-at-international-master/

http://sakkvilag.hu/uj-hireink/Az_Alpha_Zero_megnyitastanulasanak_rejtelmei

https://en.wikipedia.org/wiki/AlphaZero

 

Képek:

Pixabay

A Kereső Világ a Precognox Precognox szakmai blogja A Precognox intelligens, nyelvészeti alapokra építő keresési, szövegbányászati és big data megoldások fejlesztője.

Szólj hozzá! • Kövess Facebookon • Iratkozz fel értesítőre

A bejegyzés trackback címe:

https://kereses.blog.hu/api/trackback/id/tr1514700712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása