Az utóbbi években úgy tűnik minden a Big Data-ról szól. Ez a megközelítés azonban eltereli a figyelmet arról, hogy az adatok önmagukban csak értéktelen bitek egy elemzés nélkül. Ahogyan arra az Open Knowledge Foundation is felhívja a figyelmet, nagyon sok lehetőség rejlik az ún kis adatokban (Small Data), hiszen ezeket könnyű elemezni és nagyon sok mindent megtudhatunk abból is ha ezek között keresünk összefüggéseket. Nem elhanyagolható tényező az sem, hogy az igazán nagy adatok begyűjtése és kezelése sokak számára egyszerűen elérhetetlen lehetőség. Kutatók, civilek és KKV-k, itt az igazi forradalom, a Small Data
A demográfiai adatok, a különféle nemzeti statiszikai hivatalok jelentései, a nemzetközi szervezetek statisztikái és az egyre inkább elterjedő (ön)kormányzati nyílt adatok általában a kis adatok kategóriájába tartoznak, ami az Open Knowledge Foundation definíciója szerint:
“Small data is the amount of data you can conveniently store and process on a single machine, and in particular, a high-end laptop or server” [Forrás]
A legtöbb céget érdeklő adat is ebbe a kategóriába tartozik. A céges honlap(ok) látogatottsági statisztikái, a HR és az árúnyilvántartás, stb. stb. Vegyünk egy egyszerű példát, egy e-kereskedelemmel foglalkozó oldal számára pl. érdekes adat lehet a fogyasztói várakozásokat tükröző vásárlói szentiment, a saját forgalom és pl. az általános keresési trendeket tükröző adathalmaz. Ezek mindegyike betölthető egy Excel táblázatba is. A fogyasztói szentiment mérésére általában a University of Michigan Consumer Sentiment Index-hez hasonló felméréseket szoktak bevetni, a saját adatok megtalálhatók az oldal logfájlaiban, az általános keresési trendeket a Google Trends-en szerezhetjük be. Ezek kombinálásával egy jó elemző egy laptopon képes jó előrejelzést készíteni a várható forgalomról. Továbbá az oldal webes jelenlétéről is képet alkothatunk és belső keresőjének optimalizálásához is jó információkat kaphatunk.
Ahogy a fenti példából is kitűnik, legtöbbször nem hatalmas adatmennyiségre van szükségünk, hanem több, jó minőségű forrásra, melyek segítenek megvilágítani alapvető összefüggéseket. Ez azt jelenti, hogy legyen akár big, akár small data a kezünkben, az elemzés számít. A belső adatok értelmezéséhez pedig szükségünk van külső forrásokhoz - ami a legtöbb esetben közpénzből fentartott intézményeknél keletkezik, ergo az üzelti élet számára is kulcsfontosságú a nyílt adatok ügye.