Tanulmány született a Yahoo, Clues nevű alkalmazásával kapcsolatban, ami új perspektívákat nyithat a keresési adatok értelmezésében. Kutatók különböző embercsoportok keresési szokásait vizsgálták meg az alkalmazáson keresztül, így kívánván feltérképezni az felhasználók érdeklődési körét és az embereket magukat. Három fő tényezőt határoztak meg: kit, mit hogyan keres - így bővítve ki a szempontokat a pusztán "mit" kérdésen kívül.
Mi a Yahoo Clues?
A Yahoo Clues egy statisztika-alkalmazás, mely információkat szolgáltat azon embercsoportokról, akik a megadott kifejezésekre keresnek.
Adatokat nyerhetünk így a keresőszavak előfordulásának gyakoriságáról egy időtengelyen, az megjelenés helyszínéről és a demográfiai részletekről, mint a keresők neme és kora. Ezen kívül fontos információ lehet még a keresők pénzkereseti statisztikája is, és egyéb keresési mintákat jelző mutatók.
Ezeket az adatokat aztán egy átlátható rendszerbe szervezi. A keresési helyszínekről külön térképet kapunk, valamint egy lebontott statisztikát az az előfordulások gyakoriságáról, helyek szerint. Az egyik legérdekesebb információ keresés szempontjából azonban talán az, hogy milyen módon jutottak el a felhasználók az adott kereső kifejezés használatához és hogyan haladtak tovább. Magyarán megmutatja, hogy a konkrét kifejezés előtt és után mit kerestek a leggyakrabban az emberek. Az utolsó pont a frekventált kapcsolódó keresési kifejezések listája, amely azonban független az előző opció mintakövetési folyamától.
Kapott adatainkat akár össze is hasonlíthatjuk ugyanezen az oldalon egy másik kifejezéssel, így minden szempontból párhuzamot vonhatunk a kettő között.
A rendszer jelenleg még elég limitált, lévén, hogy egyelőre még csak az USA területéről szerezhetünk információkat. Ehhez hozzájárul, hogy természetesen regisztrált Yahoo felhasználók adatait kapjuk meg.
A három, fentebb említett tényezőt kutatva az alábbi ismérvek szerint nyertek adatokat a szolgáltatásból a tanulmányhoz:
Kik keresnek? - A YahooID létrehozásakor megadott adatokból kereshetők ki demográfiai adatok elsősorban, így megtudható - férfi vagy nő keresett, milyen korú, mi a legmagasabb iskolai végzettsége. Valamint az irányítószám alapján pedig olyan adatok is megbecsülhetők, mint a lakhely, jövedelem, vagy etnikai és politikai hovatartozás. Esetenként még a családi állapot, vagy a testtömeg index is belefoglalható.
Mit keresnek? - A legáltalánosabban és legtöbbet kutatott terület keresés szempontjából. Kategóriába rendezhetők, és megvizsgálható az átjárhatóság köztük. Ehhez az adott keresőszavakra adott első tíz, Yahoo kereső által szolgáltatott találati oldalt vették alapul megkönnyítve a kategorizálást és kihasználva a keresők előre konfiguráltságát (többértelmű szavaknál így lehet egyszerűsíteni a leginkább keresett jelentését - rögtön megadva a kategóriát is).
Hogyan keresnek? - Adott munkamenetek hosszából (max. 30 perc), illetve az azokon belül megadott keresőszavak számából következtethető ki a kereső használatának módja (olyan keresőszavakat választottak be, melyeket legalább 30-szor megadtak, így 1 millió kifejezés jött létre). Itt több viselkedési mód is jól elkülöníthető, egészen pontosan levetítve a "ki" dimenzióra. A tanulmány négy különböző csoportot említ meg:
- "Áttekintő és kattintó" - 23-28 év közötti $32500 éves bevétellel, középiskolai, ill. főiskolai végzettséggel
- "Kétlépéses áttekintő" - 20-62 év közötti férfi, $47900 éves bevétellel, főiskolai-egyetemi végzettséggel
- "Célzottan kereső" - 22-53 év közötti 40% férfi, 60% nő, $36750 éves bevétellel, főiskolai-egyetemi végzettséggel
- "1-2-3 kereső" - 22-41 év közötti, $30000 éves bevétellel, főiskolai végzettséggel
A tanulmány ezen kívül - összekapcsolva a "ki" és "hogyan" témaköröket - az alábbi csoportokat emeli ki példaként:
- "Baby boom"-ban születettek: 50 év körüliek. Pénzügyekben érdekeltek, kereséseik egyszerű navigáción alapulnak, on-line bankoláshoz vezetnek
- Felnőtt tartalmat keresők: főleg férfi felhasználók, felnőtt tartalmat keresnek, általában az első kattintással megelégszenek
- Liberális nők: 2008-ban a demokratákra szavazó nők. Leginkább a vásárlás érdekli őket, munkamenetük meglehetősen hosszú, egy kattintással (böngészést és összehasonlítást rejthet)
- Fehér konzervatívok: olyan körzetben élő fehérek (főleg férfiak), ahol 2008-ban a republikánusokra szavaztak a legtöbben. Autós és üzleti oldalakat látogatnak, és az átlagosnál többen keresnek otthoni és kertészeti témakörökben
- Hátrányos helyzetű fiatalok: 34 év alattiak az alacsony bevételű környékeken, leginkább a zene érdekli őket, munkamenetük leginkább navigációs természetű
Az ilyen és hasonló eredményekből leszűrhető, hogy a Yahoo Clues kiváló táptalaja lehet több célra is, akár kutatások végrehajtásához, akár szociológiai tanulmányokhoz kívánunk adatokat gyűjteni, vagy csak egész egyszerűen trendeket szeretnénk megfigyelni adott témakörben. Legközvetlenebb használati módja valószínűleg a reklámok terén lehet, hiszen különböző szükségletekhez célozhatjuk termékünket nem, kor és földrajzi elhelyezkedés szerint, ill. keresési viselkedések tanulmányozásához adhat jó ötleteket. SEO-s szempontból is hasznos lehet, weblapokat is kimondottan lehet így tervezni adott csoportoknak, attól függően, hogy milyen korosztálynak, mennyire informatívnak szánjuk.
A teljes tanulmány itt érhető el.