Az elmúlt időkben egyre erősödtek a Google keresési eredményeit kritizáló hangok. Míg a cégóriás a számítástechnika és az Internet minden sarkában ott van - és még azon kívül is, ld. pl. a kísérleti önjáró autót -, úgy tűnik, éppen a vállalat gerincét jelentő Google kereső és egyéb más keresési szolgáltatásai küzdenek jelenleg problémákkal.
Jelen állás szerint - kereséssel élve - egy adott weboldalra közel 90%-ban a Google keresőn jutnak el az emberek. Ez hatalmas felelősséget jelent a cég számára ha releváns információkhoz akarja juttatni az alkalmazást igénybe vevőket. Márpedig úgy tűnik, éppen ebben hibádzik.
Mielőtt azonban kifejtenénk, kicsit dőljünk hátra és nézzünk meg egy rövid jelenetet a Monty Python repülő cirkuszából, amely tökéletesen, szó szerint írja le a problémát (0:30-tól):
Angolul kevésbé értő olvasóink részére elmondjuk, hogy a jelenetben a "spam" kifjezés a konzerves löncshúsra utal, és mint ilyen, a megjelenített étterem kínálatának csaknem minden egyes pontjában megtalálható, és nem is tudnánk olyat kérni amiben ne szerepelne az említett összetevő.
A Google kereső nyugati igénybevevői is egyre nagyobb számban ütköznek a spam problémájába a találati listát illetően. A magyar nyelvű Google ilyen szempontból kevésbé releváns, hiszen egészen kis szeletét jelenti a teljes cégóriásnak, talán kisebb figyelem is összpontosul ide (bár a magyar csoport nagy erőfeszítéseket tesz ezek kivédésére). Az azonban meglehetős belső gondokra vagy egyszerű oda nem figyelésre utal, ha az angol nyelvű találatok közé is egyre nagyobb számban férkőznek be a spamek.
A kritikus hangok többsége az ún. "scraper site"-ok (talán "túszejtő oldalnak" nevezhetnénk magyarul) felülreprezentáltságát emeli ki. A túszejtő oldal egy másik oldal tartalmát lemásolja, majd ugyanazt jeleníti meg saját felületén, "pénzt követelve" érte - vagyis reklámokat helyez el mellé. Ha azonban minél több reklám (kiváltképpen ha Google hirdetésekről van szó) és rengeteg más, amúgy oda nem illő cimke szerepel a tartalommal kapcsolatosan, a kereső hajlamosabb a túszejtő oldalt a keresési eredménylistában előbbre helyezni mint az eredetit.
Ez pedig károkat okozhat mind a tartalmat eredetileg előállító oldalnak (mivel a forgalom nem oda megy), mind a keresőnek egyaránt (a látogatókat eltántorítja).
Olyan véleményeket is lehet már olvasni, hogy a Bing is jobb eredményeket szolgáltat, de a Microsoft szolgáltatása egyértelműen abból a hátrányból indul, hogy lényegesen kisebb a "lefedettsége", szűkebb tartalomból lehet válogatni. A Google használata már csak ezért is nélkülözhetetlen.
A probléma természeténél fogva két részből áll. Mivel egy többé-kevésbé egyszerű keresési algoritmus felülvizsgálatról és javításról van szó (ami elméletileg nem okozhat túl nagy fejtörést), a teher a másik oldalra helyeződik át, vagyis a Google miért nem tesz/tett valamit korábban ennek kivédésére, miért várta meg az elégedetlenkedők hangját?
Márpedig ez az a kritika amelyet a legtöbben felvetnek, hiszen a szakmához valamennyit is értők egyöntetűen elismerik, hogy 100%-os rendszert soha nem lehet készíteni. Így mindig lesznek olyanok, akik megtalálják és ki is használják a törésvonalakat.
Valószínűsíthető, hogy a cég rakétaerejű növekedése következében előállt figyelem, teendők és prioritások túlzott megosztása a baj gyökere. Ez önmagában egy természetes jelenségnek tudható be, azonban arra minden cégnek oda kell figyelni, ha a vállalat alapját, kiindulópontját fenyegeti ilyen veszély.