Éves előrejelzéseim nyolcadik kiadásában megpróbálok összpontosítani és tisztán gondolkodni, hogy egy év múlva jobb pontokat szerezzek magamnak. S míg az elmúlt két hét sekélyes ünnepi periódusát féktelen lakmározással töltöttem, az igazság az, hogy ezt az előrejelzést együltőmben vetettem írásba, csakúgy, mint ahogy azt az elmúlt hét évben tettem. Ez eddig bejött számomra és remélem az olvasó is egyet fog érteni velem, vagy legalább is nem találja kidobott időnek ezen cikk átolvasását. Nos, valahogy így gondolom:
1. Egy új mém (jelenség) felemelkedését figyelhetjük majd meg, melyet "a web újjászületéseként" nevezek. Válasz arra a felvetésre, hogy a mobil készülékek és alkalmazásaik megölték a jól ismert formátumú webet. Valójában rájövünk arra, hogy a web majdnem minden tettünk alapjává válik és fogyasztói elvárásaink támadnak szolgáltatóink felé, hogy tartsák szem előtt és valósítsák is meg a "web barát" alapelveket - főként az adat hordoztathatóságát és a felhasználó által uralt személyazonosságot. Nevezhetjük ezt a Web2 eredeti koncepciójának visszatérésének.
2. A hangvezérlés kiemelt szerepet kap majd a felhasználói felületek kezelésében - különösen a mobilalkalmazások esetében. Ez nem csak most igaz, de egy év múlva maroknyi olyan népszerű applikáció lesz a piacon, melyek hang által, vagy kifejezetten hang, szöveg és személyazonosság együttese által lesznek vezérelhetőek.
3. A DSP hirdetéskezelő rendszerek beleszürkülnek, beleolvadnak a nagyobb marketing platformokba. Végeredményben a DSP-k azok, melyek alatt a technika által vezérelt hirdetési hálók koncepcióját értjük. Ezek már egy évtizede velünk vannak. DSP-k, SSP-k, stb. mind fontosak, de ami végül számítani fog, az az, hogy mekkora hirdetőkről van szó és milyen a hatékonyságuk, ill. a fogyasztóknak mekkora kontrolljuk van.
4. Ehhez kapcsolódóan a MediaBank jelentős független játékosként fog felemelkedni a marketing világában, megjátszva keresztcsatornás kapcsolatait (a digitálison kívül) és alternatívát kínál a vegyes szájízű digitális felüleletek helyett a Facebook-on, a Microsoftnál, a Google-nél és a Yahoonál. El tudom képzelni, hogy egy nagyobb technológiai vagy telekommunikációs játékos megpróbálja felvásárolni a MediaBank-et, miként a világ rádöbben, hogy a marketing lényegét érintve nem más, mint egy gigantikus információs technológiai üzlet (egyéb más dolog mellett).
5. A Mac App Store nagy siker lesz - legalább is a Mac-esek között - és várakozásokon felüli mértékre pörgetheti a Mac eladásokat.
6. Ehhez kapcsolódóan az Apple meg fog próbálkozni a közösségi hálókban való megerősödésre, elbukik és üzletet köt a Facebookkal.
7. Szinten ide kötődik, hogy az Apple ugyanazon problémák jeleit fogja mutatni, amitől a Microsoft is szenvedett a 90-es években, vagy akár a Google pár évvel ezelőtt: túl nagyra nő, önteltek lesznek és túlságosan korábbi sikereikre fókuszálnak majd.
8. A Microsoftnál lényeges személyi változások lesznek a vezetőségben Nem jóslom, hogy Ballmer távozna de úgy gondolom, hogy a cég minden valószínűség szerint új, vezető tehetséget fog behozni, hogy új piacokat nyisson és irányt változtasson olyan fontos területek felé, mint a média, marketing, ill. a közösségi háló.
9. A nyilvános piacok meglepően nyitottak lesznek a nagyobb Internetes üzletekre, a jelenlegi magán részvénykibocsátások és a kezdeti részvénykibocsátások menetének megtörésébe vetett hit ellenére. Végül nem lesz túl sok jó érv a nyilvános cégek számára amellett, hogy azok is maradjanak.
10. A táblagépek számára egy év útkeresgélés lesz megfigyelhető. Az Apple uralni fogja a piacot az iPad-del válaszható alternatíva hiányában. A Google arra fog fókuszálni, hogy világos, következetes élményt nyújtson táblagépekre és mobilokra az Androidon keresztül, de egy harmadik félre lesz szüksége, hogy egyesítse az élményt. Nem hinném, hogy ez még az idén bekövetkezne.
11. A "közösségi üzletek" átalakulnak olyan módon, hogy általános marketing megnyilvánulási formák legyenek minden üzlet számára, és hogy az év végére bármely hirdető médiamixének állandó szereplői legyenek. A Groupon fog itt vezetni, de majd' minden nagyobb játékosnak lesz ajánlata, sokszor a vezetőkkel partnerségben. Csábító gondolat, hogy a Facebook felhagy saját "Deals" ajánlataival egy, a Grouponnal való együttműködés érdekében, de nem tennék rá, hogy ez egy év alatt megvalósulna.
12. Ide kapcsolódóan a Groupon el fog utasítani minden felvásárlási szándékot, mely olyan nagyobb cégektől következhet be, mint az AT&T vagy a Verizon. Lehet, hogy elkel, de ezt kétlem.
13. A Facebook az Internet világában csökkenni fog mint befolyásoló erő, ahogy azt a felhajtásból sejteni lehet. A céget továbbra is "nagy testvérként" fogja emlegetni a sajtó, és a növekedésből fakadó belső ellentétekkel kell majd megküzdenie. Ugyanakkor némi figyelem, ill. részvénycsökkenés lesz tapasztalható új jövevények javára. A marketingre fordított összege és a kiterjedése azonban növekedni fog.
14. Ehhez kapcsolódóan nagyobb jelentőségű, személyes adatokkal kapcsolatos törvényalkotási próbálkozásokat láthatunk majd az amerikai kongresszusban, melyek azonban egyetértés hiányában elbuknak. De ez jelentős irányváltást hoz abban, ahogy a kultúránk értelmezi az iparunk által épülő világgal való kapcsolatát, és ez jó dolog.
Szeretnék továbbmeni, de úgy gondolom, ezek a főbb pontok, legalábbis az én perspektívámból. Köszönöm a figyelmet, nagyszerű évet tudhatunk magunk mögött. Nem fogok előrejelzéseket tenni erre az évre saját munkámmal kapcsolatban, mivel túl sok belső információval rendelkezem a témakörben. Boldog új évet kívánok!
(A cikk eredetije itt olvasható)