Az internetes kereséseink sokat elárulnak rólunk, arról, hogy mit szeretünk, mi érdekel minket. Ha például sokszor keresünk kínai éttermekre, akkor már csak egy lépés, hogy ebédidőben az utcán menve a telefonunk jelezze, hogy a közelben van egy nagyon jó kínai étterem, ami esetleg tetszésünkre lehet. Ez nem is volna rossz - gondolhatnánk - de vajon mennyi problémát okozna a tudat, hogy folyamatos megfigyelés alatt állunk, van "valami", ami mindent tud rólunk... A példára akár legyinthetnénk is, hogy butaság, ha nem éppen Eric Schmidt a Google vezérigazgatója mondta volna nemrégiben egy konferencián.
Talán ez még odébb van, de a kereséseink és a jövőbeli események meghatározása közötti összefüggés már a valóság. A Yahoo Labs kutatói elvégeztek egy felmérést, megvizsgálva, hogy bizonyos filmek, videójátékok vagy zenei együttesek várható népszerűsége milyen összefüggésben van az internetes felhasználók által végzett keresésekkel. Az eredmény meglepően valós volt, hiszen a hagyományos felmérésekkel egybecsengő eredmények születtek, sőt azokat akár felül is múlhatja ennek a módszernek a gyorsasága, illetve a kevésbé felmérhető helyzetekben való alkalmazhatósága. (További cikkek a felmérésről: Technology Review, ARS Technica, Reuters, BBC )
Így már csak a fantázia szabhat határt annak, hogy mire használhatóak fel a keresések során valóban tömeges mértékben megjelenő valós információk. Ha például egy film rendezője előzetesen felméri, hogy mi érdekli az embereket, akkor már eleve ahhoz igazítja a filmet és így tovább, a kör folytatódik...
Ne lepődjünk meg ezek után, ha az almás sütemény receptekről való internetes tájékozódásunk után sorban állnak az emberek az ajtónkban kóstolóért.