A SES (Search Engine Strategies) konferencia tegnapi főelőadásán Peter Morville beszélt a keresésről, a használható információról és a keresés jövőjéről…
Az információtartalom felépítése
Az általa bevezetett „információ architektúra” fogalom szerint fontos szempont az információt tartalmazó környezet jó kialakítása és a közöttük lehetséges navigáció, kereshetőség és rendszerezettség kombinációja. Így érhető el valóban olyan honlapok megvalósítása, ahol az emberek megtalálhatják, amit keresnek. Annak kulcsa tehát, hogy a keresett információ a felhasználók számára könnyen megtalálható legyen az, hogy több úton lehessen eljutni ugyanarra a pontra.
Mitől lesz egy oldal használható?
Peter szerint számos tulajdonságnak kell eleget tennie: legyen az oldal hasznos, érdekes, elérhető, megbízható, megtalálható és értékes mind a felhasználónak, mind a tulajdonosnak. Természetesen ezek között a tulajdonságok között szoros összefüggések vannak, hiszen a keresés világában a megtalálhatóság és a megbízhatóság szempontjából, ha egy keresés során egy oldal az első néhány eredmény között szerepel, abban az emberek megbíznak.
A piaci elképzelés szerint a felhasználók figyelmének felkeltésére minél nagyobb, csillogóbb, mozgó elemeket kell használni. Ezzel ellentétes elképzelés az, hogy sokkal fontosabb a tartalom használhatósága és elérhetősége. Az egyre nagyobb szénakazalban nagyobb és könnyebben elérhető tűkre van szükség.
A keresés célja
A felhasználói keresések során általános probléma a nem megfelelő kulcsszavak használata. Mivel azonban az emberek emberek maradnak, a felhasználók pedig felhasználók, inkább az ő igényeikhez kellene alkalmazkodni és a keresési szempontokhoz igazítani az információ elérésének lehetőségét. A keresés egy interaktív, összetett folyamat, a különböző emberek számára különböző dolgokat jelenthet:
- a valós idejű keresésnél a legfrissebb információt kell szolgáltatni
- a mobil keresés még egészen új, az emberek nem is igazán tudják mit keresnek
- a keresési kifejezések automatikus kiegészítése, lehetőségek felajánlása a felhasználó tudásának kiegészítését szolgálja
- a közösségi keresések során az eredmények értékelését lehet javítani
- egy következő lépés lehet, amikor már nem az információ forrása a lényeg, hanem az igényekhez való igazodás (pl egy árucikknél nem az a lényeg, hogy melyik üzletben lehet kapni, hanem hogy olyan legyen, amilyet szeretnénk)
A keresés optimalizálás során tehát arra kell különös figyelmet fordítani, hogy mi a felhasználó célja, mit szeretne elérni. Peter szerint a weben található információk rendszerezése, kereshetősége hasonló egy könyvtári rendhez, a keresés pedig a könyvtáros keresői képességeihez, így a keresés mindig is emberi feladat marad, nem elég a technológia fejlődése.