Korábban Bártházi András már írt egy nagyon jó cikket a SearchMonkey lehetőségeiről, ami a Yahoo lassan egy hónapja élő kezdeményezése arra, hogy találataik megjelenítését bizonyos mértékben megnyissák a fejlesztők, tartalomtulajdonosok előtt. A dolog hátteréről nem is írnék, ajánlom olvasásra az ő cikkét.
A SearchMonkey egy remek példája annak, milyen irányba fejleszthetőek tovább keresők. A keresés relevanciáját, a felhasználók elégedettségét ugyanis nagy mértékben lehet fokozni, ha a számukra érdekes találatokat különösen is kiemeljük, még tartalmasabbá tesszük. Ezek egy része természetesen olyan, ami akár minden felhasználónak hasznos lehet, más részük azonban olyan speciális, ami inkább zavaró lehet egy átlagos felhasználónak, így érdemesebb azt választhatóvá tenni. Az előbbi esetre is van példa a Yahoo-nál, ugyanis a legjobban sikerült (vagy méginkább a számukra üzletileg fontos) bővítményeket a Yahoo már részévé is tette az általános találatoknak. Ilyen például a Yahoo Travel, amelyre itt láthatunk példát, ugyanis az első találatban akkor is benne van a bővített tartalom, ha ezt nem kértük. Javukra írandó, hogy a felhasználó ezeket is kikapcsolhatja.
A téma aktualitását ma az adja, hogy megnyitották a Search Gallery-t, ahol az eddig elkészült bővítmények között szemezhetünk. Jelenleg még csak 39 különböző alkalmazás van, de ezek máris jól mutatják a technológiában rejlő lehetőségeket.
Hadd adjak két példát. Ha feltelepítjük az IMDB bővítményt, akkor színészeket, filmeket tartalmazó találatok esetén kapunk sokkal informatívabb eredményeket:
Itt látszik ugyanaz a találat normál esetben:
A másik példa a Java Documentation bővítmény, amely a Java szoftverfejlesztők dolgát könnyíti meg, ugyanis API jellegű találat esetén mutatja, hogy az milyen verziókban áll rendelkezésre. Ez tipikus példája annak, hogy nem lenne mindenki számára hasznos egy ilyen bővítmény, hiszen a többség számára teljesen érdektelen információ kerülne ezzel kiemelésre. Csak mellékesen jegyzem meg, azért látszik, hogy az informatikusok milyen mértékben túlreprezentáltak még a hálón, ugyanis, a string szó másodlagos jelentése - bikini egy fajtája - az első találatok között egyáltalán nem jelenik meg. :o)
A technológiában van lehetőség. A magyar fejlesztés perspektíváit persze jelentősen korlátozza, hogy nálunk igen kicsi a Yahoo kereső részesedése. Mindenesetre, aki érez magában bátorságot erre, rápróbálkozhat a sokkal nagyobb angol nyelvű piacra is.