Ahogy a mobil internet egyre elterjedtebbé válik, egyre jobban előtérbe kerül hogy miképp használjuk a készülékeket keresésre. Nebehaj Viktor ajánlotta figyelmünkbe Kamvar, Kellar, Patel és Xu tanulmányát a különböző platformok összevetéséről a Google adatai alapján.
A web korai éveitől a keresett kifejezések hossza lassan emelkedni kezdett, azonban a mobil korszak beköszönte megváltoztatta a képet. Az első kifejezetten mobil kereséssel foglalkozó vizsgálatok azt találták hogy mobilról indított keresések a „hagyományos” keresésekkel összevetve rövidebbek, azonban a főbb témák konvergáltak (vásárlás, szórakozás, felnőtt tartalmak).
A tanulmány három kategóriát vizsgált, komputeres, iPhone-ról indított és egyéb mobil keresés, kizárólag angol nyelvű kereséseket figyelembe véve vett random mintán.
komputer | iPhone | Egyéb mobil | |
Szavak száma | 2.93 | 2.93 | 2.44 |
Karakterek száma | 18.73 | 18.25 | 15.89 |
Érdemes megjegyezni hogy a középértékek körüli szórás a iPhone és egyéb mobileszközökön kisebb mint a desktopon végzett keresések esetében. A karakterszám és a keresés hosszának csökkenését a szövegbevitel nehézségének növekedésével magyarázzák a szerzők. A keresett tartalmak tekintetében is nagyobb hasonlóság mutatkozik a hagyományos eszközök és az almás készülék között, még a mobiltelefonok itt is kilógnak a sorból. Azonban a legérdekesebb jelenség hogy az ún. lokális keresések alig 1.7%-át indították iPhone-ról, a döntő többséget hagyományos számítógépeken végezték (habár ez magyarázható a Google maps automatikus használatával bizonyos esetekben).
Érdemes egy pillantást vetni a mobilon és iPhone-on keresett tartalmakra is, amiből látszik hogy szignifkánsan kevesebb felnőtt tartalomra keresnek rá az almás telefont használók. A keresett kifejezések sokkal változatosabbak azonban a komputer és egyéb mobileszközök használóinak estében, még az iPhoneról indított keresések sokkal uniformabbak, amiből arra is következtethetünk hogy az Apple fangirl-ök és fanboy-ok sokkal homogénebb csoportot alkotnak.
A keresési szokásokba eneged bepillantást az egy-egy keresési periódus (search session) vizsgálata.
Komputer | iPhone | Egyéb mobil | |
Keresések száma/periódus | 1.94 | 1.82 | 1.70 |
Itt is látható hogy az iPhone használat mintázata „kilóg” a többi mobil közül, azonban a hagyományostól is azonos távolságra található. A különbségek magyarázhatók a felhasználói igények közötti különbségekkel, a mobil használat gyakran céltudatosabb, nem annyira felfedező jellegű mint a hagyományos keresés. Ezt a feltételezést támasztja alá hogy az átlagos keresési periódusok száma között nagy a szakadék, a hagyományos komputerekről a visszatérő felhasználók napi 18.1, még a az iPhone tulajdonosok 8.06, az egyéb készülékkel rendelkezők 5.79 keresgélést indítanak.
A visszatérő keresők keresési szokásai azt mutatják hogy leginkább bizonyos témákra fókuszálnak, ezek nagy része az amúgy előre telepített közösségimédia alkalmazásokhoz kapcsolódik. Ez adta az ötletet hogy egy speciális mérőszámmal fejezzék ki egy felhasználó információigényének variabilitását. Ahogy a mellékelt ábra mutatja itt is sokkal nagyobb hasonlóságot mutat a hagyományos számítógép és az iPhone mint az egyéb mobilok köre.
Habár a tanulmány 2009-ben jelent meg a mobolipiac fejlődésével az iPhone-on kívül még több okostelefon jelent meg ami azt jelenti a fentiek tükrében hogy a szokásokat nem írja felül olyan könnyen az új eszköz, persze erről csak akkor tudhatnánk biztosat ha a fejleményeket figyelembe vevő tanulmányok is elérhetőek lennének.