Chouwen, a 豆腐块-欢迎欢迎! blog szerzőjének vendégposztja
Bǎidù yīxià, nǐ jiù zhīdào! (百度一下,你就知道!) –vagyis „Baidu-zz egy kicsit, és máris megtudod!- szól a Baidu - Bǎidù (百度) - 2000 januárja óta jegyzett pekingi központú, vezető kínai keresőportál szlogenje. Az Alexa Internet, Inc., az internetes oldalak forgalmának megbecsülése és rangsorolása alapján 2011 júniusában összesítésben a Baidu 6. helyen végzett, ami nem meglepő – pusztán a kínai internetfelhasználók rohamosan növekvő számából adódóan sem, mely mára kalkulációk szerint a négyszázötvenmilliót is meghaladta. A Baidu Kína vezető internetes keresőmotorja, a Google kivonulását követően folyamatosan növekvő piaci részesedéssel rendelkezik, 2011. márciusi adatok szerint már 75,5%-os dominanciával.
Számos szolgáltatással bír, ezek közül a legfontosabb a kínai nyelvű keresőmotor, mely által weblapokra, képekre, videókra kereshetünk rá. Néhány adatot tekintve a Baidu 740 millió weboldal, 80 millió kép, és közel 10 millió multimédiás fájl indexét jegyzi. Emellett a Baidu az első szolgáltató Kínában, mely mobilspecifikus kiegészítésként WAP és PDA alapú böngészést tesz lehetővé.
A Baidu elsősorban kínai nyelvre optimalizált keresőmotorjában kínai írásjegyekkel, illetve az azok latin betűs átírására használt fonetikus abc-vel – pinyin-nel - egyaránt rákereshetünk a kívánt tartalomra. A kínai nyelv sajátosságait tekintve az egyes szótagok meghatározott zenei hangsúllyal (a putonghuá-ban, vagyis a köznyelvben összesen néggyel) rendelkeznek, melyekhez eltérő írásjegy, illetve eltérő jelentés társul. Így a pinyin bevitelét követően a kereső felkínálja a lehetséges változatokat a keresendő szóra, vagy szóösszetételre:
A fenti példán látható hao szótag keresése alatt – a keresési gyakoriság értelmében - megjelenítődött a hármas tónusú hǎo (好) - „jó, szép, kiváló”, illetve az azzal képzett szóösszetételek: hǎokàn (érdekes, jól néz ki); ebből adóadóan hǎokàn de diànyǐng (好看的电影) – „jó mozifilmek”, hǎokàn de xiǎoshuō (好看的小说) – „érdekes regény”, hǎolèmǎi (好乐买), a www.okbuy.com, egy különböző márkájú cipőket kínáló kínai e-kereskedelmi website, hǎoyǒu yìnxiàng (好友印象) - „barátságos, jó benyomás” választási opciói. További lehetséges alternatívákként jelenítődött meg a négyes tónusú hào (号) – „szám, méret”, hàomǎ összetételben szintén számot jelöl, valamit az ehhez tartozó leggyakoribbi keresés: hàomǎ guīshǔdì cháxún (号码归属地查询), vagyis egy online telefonos tudakozó; vagy éppen az ugyancsak negyedik hangsúllyal rendelkező hào (浩) írásjegye, mely a kínai online játszható játékok tárházának nevében, a Hàofāng-ban (浩方) szerepel.
Az írásjegyek bevitele során szintén a keresési gyakoriság értelmében jegyzett legnépszerűbb találatokat kínálja fel keresési alternatívaként:
Ily mód 中国 (zhōngguó), azaz Kína kínaiul való bevitele során megjelenik többek között a „Kínai Mobilinternet Hivatal” (中国移动网上营业厅) Bank of China (中国银行), Kína térkép (中国地图), China Telecom (中国电信), etc. Az alábbi opciókon kívül természetesen a keresőmotor az adott kínai nyelvű kifejezéssel releváns valamennyi találatot rendelkezésre bocsát, s a kínai szövegbevitel hatékonysága miatt jobban veszi fel a versenyt példának okáért a Google adatbázisával.
Nem kínai nyelvű keresés esetén is automatikusan felajánlja a keresendő tartalom kínai fordítását:
Budapest bevitele közben már Bùdápèisī (布达佩斯) kínai nyelvre való átültetései közül is válogathatunk – mely tulajdonképpen egyfajta kínai nyelvű autocomplete. Az írás pillanatában a magyarul bevitt Budapest-re 1.460.000 becsült találatot jelzett, míg 布达佩斯-re 4.160.000-ret, vagyis a Baidu erőssége legfőképpen a kínai nyelvű tartalomra való keresés (bár az utóbbi időkben az angol nyelvű keresés fejlesztése érdekében már lépéseket hoztak,s a keresővállalat első általános külföldi szolgáltatásaihoz tartozik a japán nyelvű keresőszolgáltatás - Baidu Japan néven).
Ennek nyomán hatékonyabban működik a kínai közéletet érintő témák keresésekor – a Google-nél találatainak kétszeresét jelzi a 2010 októberi Lǐgāng (李刚)-incidensre; és értelem szerűen a kínai kultúra különböző szegmenseiben– az idiómáktól (chéngyǔ) a népszerű TV show-kon (különös tekintettel a házastárs-kereső show-kra) át szappanoperákig – is mélyebben búvárkodhatunk. Az idegen nyelvű tartalmak esetében viszont már – a Google-höz mérten kevésbé hatékony, valamint a Baidu sem zárhatja ki magát a „nagy tűzfal”, az Aranypajzs projekt (Jīndùn Gōngchéng) néven emlegetett internet-cenzúra mögül, így egyes tartalmak – közmorált romboló vagy éppen obszcén, pornografikus oldalak – eleve nem érhetők el a Baidu-n keresztül.
A szövegbevitel kapcsán a pinyin (拼音) mellett választhatjuk a kézírás (写手) funkciót, azaz berajzolhatjuk a karaktereket, melyeket ezt követően a keresőfelületbe másolhatjuk:
További érdekességként beállíthatjuk, hogy csak egyszerűsített írásjegyeket (简体), vagy hagyományos írásjegyeket is (繁体) – melyeket ma elsősorban Taiwan-on és Hong Kong-ban használatosak – tartalmazhasson a keresett tartalom.
A Baidu összesen 57 kereső, illetve közösségi szolgáltatást nyújt, ezek közül az egyik legfontosabb Baidu Baike- Bǎidù Bǎikē (百度百科) kínai nyelvű szótár és web-enciklopédia, 2011 júliusára több, mint 3.5 millió cikkével már közel tízszeres nagyságú tartalommal rendelkezik, mint a kínai nyelvű Wikipédia.
2003 óta a Bǎidù Tiēbā (百度贴吧) – Baidu Post Bar – legnagyobb query alapú kínai kommunikációs platform, ahol a felhasználók különböző fórumokat hozhatnak létre kulcsszavak alapján -filmsztárokkal, filmekkel, könyvekkel, képregényekkel kapcsolatban. Bǎidù zhīdào(百度知道) – Baidu Knows – egy közösségi tudásmegosztó platform, hol a felhasználók kérdéseket tehetnek fel bármely témára vonatkozóan, s melyekre a közösség tagjai közül bárki választ adhat. Szolgáltatásai közé tartozik még a Bǎidù Kōngjiān (百度 空间) -, vagyis a Baidu Space közösségi portálja, valamint természetesen a hír, kép, videó, és MP3 kereső szolgáltatás – valamennyi esetében kifejezetten kínai tartalmakra fókuszálva, így például MP3 alatt javarészt kínai mandopop-slágerekre vadászhatunk; ugyanígy a videó-keresés során is automatikusan a kínai videómegosztó oldalakra – youku.com, tudou.com, etc. – navigál át az oldal. A Baidu immáron pedig saját böngészővel rendelkezik: http://liulanqi.baidu.com/, emellett a hírek szerint Androidon alapuló saját mobilos operációs rendszert fejlesztene Qiushi néven.
Összességében a Baidu egy igen kiterjedt keresőszolgáltatást biztosít, mi több a kínai nyelvű világ első számú szolgáltatója, mely hazai pályán gyakorlatilag kizárólagos dominanciával bír, és egyre nagyobb konkurenciát jelent globális szinten is.