A szolucionizmus híveinek kötelező olvasmány Cathy O'Neil, a mathbabe blog szerzőjének könyve! Egy hajdani quant (pénzügyi geek) matek PhD-val a zsebében fogta magát és utána járt, mit köszönhetünk a gépi tanulásnak - nem sok jót talált, de arról rendkívül olvasmányos módon számol be nekünk.
A könyv alapvetése az, hogy a gépi tanulás hibázik és ezek a hibák hatással vannak az életünkre. Nincsenek jó modellek és ha nincs visszacsatolás, akkor nem is lesznek soha. A WMD, azaz a Weapon of Math Destruction mindig úgy indul, hogy valaki azt hiszi sok adata van, de gyakran nem tudjuk azt mérni, amit igazán szeretnénk, ezért proxikat, indikátorokat használunk. A felsőoktatási rangsorok például a tanár-diák arányt, a túljelentkezés mértékét, az átlagos felvételi pontszámot, stb. mérik, amik jó közelítőknek tűnnek, de egyben azt eredményezik, hogy minden iskola ezekre kezd rágyúrni, ezáltal a szakadék elkezd nőni az elit egyetemek és a többi között. Az objektívnek tűnő mérőszámokhoz kezdenek igazodni az iskolák, emiatt pedig egyre inkább hasonlítani kezdenek egymásra. O'Neil szerint az egyetemi rangsorok a WMD-k iskolapéldái. A könyv tíz fejezete hasonlóan működő WMD-ket mutat be az online hirdetések világával kezdve, amely kíméletlenül nyomul a szegények pénzére mindenféle hiteleket rájuk tukmálva. A munka világa két fejeztet is kap, az automatikus CV elemzés és az alkalmassági tesztek is durvák, de igazán a clopening, azaz az üzlet éjszakai zárását, majd reggeli nyitását magában foglaló műszakok, illetve a naponta többször is megszakított, algoritmikusan tervezett műszakok bemutatása során nyílik ki a bicska az ember zsebében. A biztosítási- és hitelpiac bemutatása ezek után már üdítően hat, no persze nem az hogy minden adatunkra rá szeretnék tenni a kezüket a pénzügyi cégek, de itt visszatérünk a klasszikus WMD-khez, melyek arra vannak optimalizálva, hogy a többséggel tartsanak és az átlagtól eltérőket (kisebbségek, szegények, stb.) kockázatosnak ítéljék meg. Az utolsó fejezetben összeér minden, hiszen a modern tömegdemokráciákban egyre divatosabb a célzott marketing, mely célja az átfordítható választól elérése. O'Neil szerint a már meggyőzött szavazókat elég megtartani, az ingadozókra kell összpontosítani és a célzott marketingnek hála minden csoport más ígérettel bombázható, innen egyenes út vezet a polarizálódáshoz.
Habár nagyon izgalmas és alapos a könyv, kicsit szájbarágós a WMD-k hatásai kapcsán. A szerző minden esetben kinyilatkoztatja (amúgy számunkra szimpatikus) nézeteit arról, hogyan is kellene kinéznie egy ideális világnak. Ez azért furcsa, mert ezt a könyvet gyakran ajánlják a Big Data kapcsán etikai kurzusokhoz. De az aki annál többet akar látni, hogy a piaci mechanizmusok nem uralhatnak mindent és rossz dolog növelni az egyenlőtlenségeket, máshová kell fordulnia. Problémafelvetésnek remek a kötet, de talán jobban jár az érdeklődő olvasó, ha saját maga gondolkodik el a következtetéseken. Ehhez Michael Sandel Justice kurzusa online elérhető ingyen, a kapcsolódó könyv pedig magyar fordításban is beszerezhető. Ha pedig arról is el akar valaki gondolkodni, hogy meddig terjedhet a gazdasági gondolkodás, a pénz hatalma meddig érhet, annak Sandel What Money Can't Buy című könyvét ajánljuk. Vigyázat, ezek a könyvek nem adnak kész válaszokat, arra próbálják rávenni az embert hogy gondolkozzon, beszélgessen és önállóan alkosson véleményt.