HTML

Precognox

precognox_logo_190.jpg

A blog készítői a Precognox Kft. keretein belül fejlesztenek intelligens, nyelvészeti alapokra épülő keresési, szövegbányászati, big data és gépi tanulás megoldásokat.

Ha a blogon olvasható tartalmak kapcsán, vagy témáink alapján úgy gondolod megoldhatjuk problémáidat, lépj velünk kapcsolatba a keresovilag@precognox.com címen.

Star Wars text mining

visualizing_star_wars_movie_scripts_precognox.jpgA long time ago, in a galaxy far, far away data analysts were talking about the upcoming new Star Wars movie. One of them has never seen any eposide of the two trilogies before, so they decided to make the movie more accessible to this poor fellow. See more...

Facebook oldaldoboz

Meetup ajánló

Blog figyelése (RSS)

 Add hozzá az RSS olvasódhoz

Ha levélben szeretnél értesülni az új cikkekről:

opendata.hu

opendatahu45.jpg

Az opendata.hu egy ingyenes és nyilvános magyar adatkatalógus. Az oldalt önkéntesek és civil szervezetek hozták létre azzal a céllal, hogy megteremtsék az első magyar nyílt adatokat, adatbázisokat gyűjtő weblapot. Az oldalra szabadon feltölthetőek, rendszerezhetőek szerzői jogvédelem alatt nem álló, nyilvános, illetve közérdekű adatok.

Az opendata.hu oldalt a Magyar OpenData Alapítvány/Egyesület hivatalos megalakulásáig - lelkes önkéntesek segítségével a
K-Monitor Közhasznú Egyesület (K-Monitor) működteti, az üzemeltetést a Precognox végzi.

Főbb témák

adatok (12) adatújságírás (16) adatvizualizáció (14) alternatív (6) alternatív keresőfelület (24) beszédtechnológia (13) big data (44) bing (14) CEU (6) clustering (6) conTEXT (7) dashboard (6) data science (8) deep learning (12) egészség (7) egészség kereső (7) előadás (7) emócióelemzés (29) Facebook (9) facebook (8) gépi tanulás (8) google (57) Google (23) gyűlöletbeszéd (7) hackathon (9) hálózatelemzés (14) internetes keresés (26) internet hungary (6) képkereső (8) keresés (57) kereséselmélet (7) keresés jövője (55) keresés problémái (38) keresők összehasonlítása (9) keresőoptimalizálás (6) kereső szándéka (11) kereső tanfolyam (9) kereső teszt (15) kognitív nyelvészet (12) konferencia (34) könyvajánló (18) korpusznyelvészet (12) közösségi keresés (8) közösségi média (6) különleges keresők (7) kutatás (6) LDA (9) lda (9) live (13) magyar kereső (9) marketing (8) meetup (38) mesterséges intelligencia (9) metafora (6) mobil (37) mobil keresés (17) Neticle (8) NLP meetup (17) Nuance (9) nyelv (6) nyelvészet (27) nyelvtechnológia (68) open data (11) open knowledge (7) politikai blogok (22) Precognox (41) Precognox Labs (14) Python (11) R (19) spam (6) statisztika (10) számítógépes nyelvészet (6) szemantikus keresés (16) szemantikus kereső (9) szentimentelemzés (31) szövegbányászat (14) tartalomelemzés (50) tartalomjegyzék (6) tematikus kereső (19) twitter (15) Twitter (18) vertikális kereső (9) vizualizáció (11) yahoo (26) Címkefelhő

A blog tartalmai CC licenc alá tartoznak

Creative Commons License
Kereső Világ by Precognox Kft. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://kereses.blog.hu/.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://precognox.com/.

A Kereső Világ blogon közölt tartalmak a Precognox Kft. tulajdonát képezik. A tartalom újraközléséhez, amennyiben nem kereskedelmi céllal történik, külön engedély nem szükséges, ha linkeled az eredeti tartalmat és feltünteted a tulajdonos nevét is (valahogy így: Ez az írás a Precognox Kft. Kereső Világ blogján jelent meg). Minden más esetben fordulj hozzánk, a zoltan.varju(kukac)precognox.com címre írt levéllel.

Creative Commons License

Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd!

 

Kognitív nyelvészet és (politikai) marketing

2013.06.27. 08:00 Szerző: zoltanvarju Címkék: marketing politika metafora kognitív nyelvészet Lakoff

Társadalmi kísérletek és big data című posztunkban bemutattuk, hogy a big data és a társadalomtudományok randomizált kísérletei hogyan járultak hozzá Obama választási győzelméhez. Habár sokkal kevesebb hírverést kapott, de George Lakoff és csapata is nagy szerepet játszott a politikai marketingben és az egyszavas "Hope" és "Change" szlogenek megalkotásában. 

220px-Barack_Obama_Hope_poster.jpg

George Lakoff a kognitív metafora elmélet alapítója vizsgálta először a hétköznapi nyelv metafora használatát, amiről bővebben Nekünk elmélet kell! című posztunkban már írtunk. Az öbölháború kitörésére reagálva fordult a politikai nyelv felé. Metaphor and War: The Metaphor System Used to Justify War in the Gulf című esszéjében elemezte az amerikai beavatkozás indoklására használt nyelvezetet.

moralpoliticsgeorgelakofflargewebview1.jpg

Lakoff kutatásait a Moral Politics, How Liberals and Conservatives Think című könyvében összegezte. A mű központi tézise szerint az amerikai politika nyelvét két metafora uralja, a kemény/szigorú (strict) és a gondoskodó (nurturant) apa és az Egyesült Államok történetét áthatja ez a kettősség, az alapító atyáktól kezdve. A gondoskodó apa metaforája a liberális nézeteket, még a keményé a konzervatívokat jellemzi. Egy adott egyént nem jellemez kizárólagosan egyik metafora sem, bizonyos kérdésekben az egyik, még másokban a másik dominálja gondolkodását. A politikai kommunikáció célja így az, hogy megerősítse valamelyik metaforát a választóban.

rockridge_institute_logo.png

A Rockridge Institute egy liberális think tank volt, melyet maga Lakoff alapított és célja az volt, hogy a demokratáknak segítsen elérni a választókat megfelelő metaforákkal.  Az intézet tagjainak többsége Lakoff köréből és/vagy a Berkeley nyelvészeti tanszékéről érkezett. Az első Obama kampány során rendkívül népszerűk lettek a Rockridge tanácsadói, de ekkor már más keretek között dolgoztak. 


elephant.jpg

Lakoff a 2008-as választásokra "dobta össze" a Don't think of an elephant! című könyvecskét, amiben a Moral Politics-szal ellentétben már nem törekszik a tudományos távolságtartás látszatára sem. A könyv amolyan választási kiskáté, ami megpróbálja a fontosabb liberális politikai kérdések "helyes" metaforáit megadni, továbbá kísérletet tesz arra, hogy a konzervatív metaforákat rossznak bélyegezze. Ennek az összegzése a Whose Freedom? könyv lett, amit a tudóstársadalom erősen meg is kritizált. 2007-ben a Rockridge megszűnt, de a volt tagok több fronton is bevetették magukat.

A közérdekű egyesületek és alapítványok kampányát segítő Fenton Communications lett az utóbbi években a Rockridge-ben kidolgozott kommunikációs módszerek egyik legfőbb felhasználója. 

fenton.PNG

A Cognitive Policy Works vette át a szigorú értelemben vett politikai kommunikációt, de ügyfeleik között civil (általában demokrata kötődésű) és egyre inkább vállalati partnerek is akadnak.

cognitivepolicy.PNG

Habár Lakoff mindinkább a politika és a politizálás felé fordul, hatalmas érdeme, hogy "kinyitott" egy új piacot a fiatal nyelvészek előtt. Tőlünk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban egyre több marketing ügynökség alkalmaz kognitív nyelvészeket, a tartalomelemzésben is terjed a módszer használata, továbbá a nyelvtechnológia is egyre többet merít a területen felhalmozott tudásból.

A Kereső Világ a precognox_logo_190.jpg Precognox szakmai blogja A Precognox intelligens, nyelvészeti alapokra építő keresési, szövegbányászati és big data megoldások fejlesztője.

Szólj hozzá! • Kövess Facebookon • Iratkozz fel értesítőre

A bejegyzés trackback címe:

http://kereses.blog.hu/api/trackback/id/tr325375518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.